Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Our Time är samproducerad av Film i Väst och postproduktionen är delvis gjord i Västra Götaland. Den indiska filmen Tumbbad inviger också kritikerveckan i Venedig och är även den en samproduktion med Film i Väst och Göteborgsbolaget Filmgate.

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) är också nominerad till ett Guldlejon vid Venedigs filmfestival. Filmen är en samproduktion mellan Mexiko, Frankrike, Tyskland, Danmark och Sverige. Filmen är delvis postproducerad i Västra Götaland. Filmen handlar om ett pars öppna relation som börjar falla samman när mannen inte kan kontrollera sin svartsjuka. Carlos Reygadas hjärtknipande undersökning av äktenskap och intimitet har regissören själv och hans hustru i de ledande rollerna.

Den indiska skräck-fantasyfilmen Tumbbad visas utom tävlan, men inviger Venice Film Festival’s Critic’s Week den 9 augusti. Den hindi-språkiga filmen är den första indiska film som får öppna den prestigefulla kritikerveckan, som pågår parallellt med den 75:e årgången av Venedigs filmfestival. Filmen är regisserad av Rahi Anil Barye och Anand Gandhi. Tumbbad är en nervkittlande berg- och dalbanefärd som ifrågasätter människans girighet samtidigt som den är verkligt underhållande. Filmen får indisk premiär den 12 oktober på fyra olika språk.