Film i Västs samproduktioner på bio våren 2018

Åtta av Film i Västs samproduktioner får svensk biopremiär under första halvåret 2018. Här är hela listan.

Ted – För kärlekens skull av Hannes Holm – premiär 3 januari (Nordisk Film)

Hjärtat av Fanni Metelius – premiär 14 februari (TriArt Film)

Innan vintern kommer av Stefan Jarl – premiär 23 februari (Folkets bio)

Tårtgeneralen av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson – premiär 7 mars (SF Studios)

Vad ska folk säga? av Iram Haq – premiär 9 mars (Folkets bio)

Amatörer av Gabriela Pichler – premiär 16 mars (TriArt Film)

Charmören av Milad Alami – premiär 18 maj (Folkets Bio)

Den blomstertid nu kommer av Crazy Pictures – premiär sommaren (SF Studios)

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.