Finalisterna utsedda till Årets Guldstjärna i Arla Guldko 2021

Föreningen Frisk Mat, kostchefen Åsa Kluck tillsammans med kommundietisten Mathilda Sand i Dalarna samt Anna Philipsson, dietkock i Växjö kommun, är de tre finalisterna som nominerats till specialpriset Årets Guldstjärna i tävlingen Arla Guldko 2021. Alla bidrar på olika sätt till att utveckla det offentliga köket. Vem som tilldelas priset avgörs vid finalen den 8 november 2021.

Tävlingskategorierna i Arla Guldko 2021 är Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola samt Årets Frukostlyft. I Arla Guldko delas även utmärkelsen Årets Guldstjärna ut till den eller dem som direkt eller indirekt bidrar till att utveckla det offentliga köket.

- I Sverige serveras cirka tre miljoner offentliga måltider varje dag inom vård, skola och omsorg. Vi vet att många kämpar för att förbättra våra offentliga måltider och vi vill med priset Årets Guldstjärna lyfta deras fantastiska engagemang och arbete. Årets tre toppkandidater till priset representerar väldigt väl det imponerande och ofta osynliga arbete som görs i landet, säger Maja Nordström, projektledare för Arla Guldko.

”Vår vision är förbättrad folkhälsa”

Frisk Mat startade som uppropet #sjukmat mot undermålig sjukhusmat. Uppropet skapade ett enormt engagemang som resulterade i startskottet för den ideella föreningen Frisk Mat. Föreningen är nominerad till Årets Guldstjärna för sin kamp för god, hållbar mat och folkhälsa, med målet att all offentlig mat ska följa de nordiska näringsrekommendationerna, se aptitlig ut och smaka gott, oavsett var i landet man bor.

”Genom att arbeta tillsammans skapar vi matglädje”

Åsa Kluck, kostchef i Älvdalens kommun, och Mathilda Strand, kommundietist i Falu kommun, har sedan 2019 arbetat i ett projekt med fokus på samverkan kring specialkost för elever och förskolebarn. De ärnominerade till Årets Guldstjärna för denna satsning där alla kommuner och ett flertal vårdenheter i Dalarna nu samverkar för att ge bättre förutsättningar för gäster som behöver specialkost och behovsanpassade måltider.

”Alla har rätt till god mat hela livet”

Anna Philipsson är dietkock på Älgvägens centralkök i Växjö kommun och brinner för att personer med tugg- och sväljsvårigheter ska få en timbalkost som ser ut och smakar som vanlig mat. Med stor entusiasm inspirerar Anna kollegor och sin omgivning till att skapa matglädje även för dem med svårigheter att äta.Hon är nominerad till Årets Guldstjärna för sitt arbete med aptitlig timbalkost för kommuninvånare med tugg- och sväljsvårigheter.

Om Arla Guldko

Tävlingskategorierna i Arla Guldko 2021 är Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola samt Årets Frukostlyft. I Arla Guldkodelas även utmärkelsen Årets Guldstjärna uttill den eller dem som direkt eller indirekt bidrar till att utveckla det offentliga köket.

Arla har en viktig roll i att utveckla branschen, inte minst när det gäller mat till unga och gamla. Arla Guldko startade år 2000 som ett initiativ för att hylla vardagshjältar i den offentliga måltiden och inspirera andra genom att lyfta fram goda exempel. Med tävlingen vill Arla driva på utvecklingen och sprida vardagshjältarnas arbetssätt med bland annat kvalitet, hållbarhet, råvaror i säsong, minskat svinn och pedagogik.

Fyra särskilt tillsatta jurygrupper, var och en toppad med en av Sveriges bästa stjärnkockar, arbetar under flera veckor med att utse finalister och slutligen vinnarna i samtliga kategorier. Läs mer här: Arla Guldko

Kontaktuppgifter till finalisterna i Årets Guldstjärna 2021

Frisk Mat, Anna Lindelöw Mannheimer, styrelseordförande

e-post: anna.lm@friskmat.se

tel: 070-305 1516

Åsa Kluck, kostchef, Älvdalens kommun

e-post: asa.kluck@alvdalen.se

Mathilda Strand, kommundietist i Falu kommun

e-post: mathilda.strand@falun.se

tel: 023-868 08

Anna Philipsson, dietkock, Älgvägens centralkök, Växjö kommun

anna.philipsson@vaxjo.se

tel: 0470-43491, 070-69 69 357

För mer information:

Maja Nordström, projektledare Arla Guldko, Arla Foodservice

tel: 070-287 21 11

maja.nordstroem@arlafoods.com

Anna Philipsson är dietkock på Älgvägens centralkök i Växjö kommun
Åsa Kluck, kostchef i Älvdalens kommun, och Mathilda Strand, kommundietist i Falu kommun. Fotograf: Ulf Palm
Frida Bosma, Catharina Schött och Anna Lindelöw  Mannheimer från föreningen Frisk Mat. Fotograf Anneli Larsson
Frida Bosma, Catharina Schött och Anna Lindelöw Mannheimer från föreningen Frisk Mat. Fotograf Anneli Larsson

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Efter regeringens biogasbesked: Arla och Gasum utökar samarbetet21.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter regeringens besked om att långsiktigt stödja biogasproduktionen i Sverige utökar nu Arla och Gasum sitt samarbete som ska säkerställa tillgången till biogas och biogödsel. Målsättningen är att kraftigt öka möjligheten för Arlabönder att leverera gödsel som Gasum ska använda för produktion av biogas och biogödsel. Det gör att tillgången till biogas för tunga transporter kommer förbättras.

Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar15.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.

Arlas jättesatsning i Götene – investerar 300 miljoner i ekoproduktionen3.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arla fortsätter att framtidssäkra mejeriet i Götene och investerar ytterligare 300 miljoner kronor i mejeriet, detta utöver de 95 miljoner kronor som redan beslutats under 2021. Investeringarna innebär att mejeriets kapacitet för hantering av ekomjölk fördubblas och bidrar till att Arla kan utöka det ekologiska sortimentet, samtidigt som modernare system säkrar produktionen.

Arlas ekologiska sortiment firar 30 år – bjuder in till webbinar om det ekologiska värdet1.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att fira att Arlas ekologiska sortiment fyller 30 år bjuder Arla tillsammans med forskare och representanter från olika företag och organisationer in till ett webbinar om det ekologiska värdet. Vad säger forskningen och miljörörelsen? Hur ser livsmedelsindustrins engagemang ut i Sverige? Hur och varför bör politiken sätta upp målsättningar och krav för att främja ekologiskt?