Fler poliser i trafiken

Mätningar utförda av Trafikverket visar att 45 procent av den tunga trafiken är överlastade. Det leder inte bara till att vägarna slits, det leder också till sämre trafiksäkerhet eftersom överlastade fordon ofta ger upphov till olyckor i synnerhet vintertid.

Under en lång rad år har antalet utbildade trafikpoliser minskat i Sverige. Från nära 2 000 i början av 1980-talet till några hundra i dag. Det har inneburit att kontroller av den tunga trafiken, vad gäller lastvikter och lastsäkring samt kör- och vilotider, inte genomförs i önskvärd grad.

Samtidigt minskar antalet hastighets- och nykterhetskontroller. I takt med detta, har andelen som har dött i drog- och alkoholrelaterade trafikolyckor ökat.

M Sverige har länge krävt fler poliser i trafiken. Riksförbundets M Sveriges utmärkelse ”Årets hjulklapp” 2019 tilldelades trafikpolisen. De fick utmärkelsen för det jobb de gör dygnet runt, året om, för att öka trafiksäkerheten.

– Det är hög tid att prioritera polisens arbete för trafiksäkerheten och framför allt när det gäller kontroller av tung trafik. Trafikverkets mätningar visar på hur allvarlig situationen är, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Grus på belagda vägar kostar fordonsägarna miljarder – varje år!18.6.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Allt fler bilägare drabbas av stenskott. Kostnaderna för ökade glasskador på bilar har fyrdubblats under en 15-årsperiod och kostade bilägarna hela 1,6 miljarder kronor under 2017. Samtidigt visar officiell olycksstatistik att grus var en bidragande faktor i var fjärde olycka utanför tätort där en motorcyklist skadats allvarligt. Detta orsakar mänskligt lidande och kostar samhället stora summor, närmare en miljard per år (*). Gruset kommer ofta från pågående eller avslutade vägarbeten. Varken Sveriges MotorCyklister, SMC, eller Riksförbundet M Sverige anser att det är rimligt att fordonsägarna ska betala för brister i vägunderhåll genom våra försäkringspremier.