Flygstrejk: detta ska du tänka på

Efter misslyckade förhandlingar gick under natten till fredagen drygt 1 400 SAS-piloter ut i strejk. Den omfattande strejken har resulterat i många hundra inställda avgångar och påverkat flera hundra tusen resenärer. Som regel gäller att samtliga resenärer vars flyg har ställts in har rätt till ombokning eller full återbetalning. Detta bör du som resenär tänka på gällande strejken.

Idag och imorgon tisdag ställs sammanlagt över 1 200 SAS-avgångar in, som drabbar över hundra tusen resenärer. Totalt berörs 70 procent av SAS flighter. Med fortfarande låsta förhandlingarna pågår just nu ett intensivt arbete med att omboka resenärerna till andra flygbolag. För att få hjälp ska man kontakta den aktör där man bokade resan: resebyrå eller SAS direkt. Ticket är Nordens största privatresebyråkedja, och de över 300 resesäljarna i Tickets butiker har ryckt in för att hjälpa de kunder som påverkats av strejken.

-         En strejk av denna omfattning påverkar naturligtvis många resenärer. Självklart är det otroligt frustrerande att ens planerade resa, eller hemfärd, ombokas eller ställs in. Samtidigt är det viktigt att försöka ha tålamod och hålla god ton – det är sällan den personen i kundservice som svarar som kan påverka situationen, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Detta gäller om du som resenär påverkas, eller riskerar att påverkas, av strejken:

• Vid inställt flyg påbörjas ombokningsprocessen direkt. Vill du inte bli ombokad; kontakta den du bokade din resa hos för att istället begära avbokning och återbetalning av flygbiljetten.
  • Resenärer med planerad avgång t o m den 5 maj som inte fått besked om deras flight har ställts in eller ej har också möjlighet att omboka resan, alternativt avboka resan och få full återbetalning.
  • Om du har bokat flyg och hotell hos samma resebyrå och vid samma tillfälle är du skyddad av Paketreselagen och har rätt till återbetalning även för hotellkostnader. Har du däremot bokat flyg och hotell separat har du inte samma skydd, och kan komma att själv behöva stå för kostnaden för hotellrum som inte utnyttjas.
  • SJ har valt att utöka sin flexibilitetspolicy för tågresor till och från flygplatserna, eftersom dessa tågbiljetter inte längre är aktuella när flygen är inställda. Kontakta SJ:s kundtjänst för hjälp med återbetalning.
  • Ökat tryck på kundservice leder till ökade väntetider. Ha tålamod, då det kan ta tid att komma fram för att få hjälp.

Enligt nuvarande information gäller strejken måndagens och tisdagens, den 29-30 april, avgångar. Eftersom parterna dock står långt ifrån varandra går det inte att utesluta att strejken förlängs.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.