Försäkringskassan växer i Karlskrona

Försäkringskassans IT-avdelning behöver öka antalet medarbetare och ledningen har beslutat att det ska ske på kontoret i Karlskrona. I nuläget har IT-avdelningen ca 90 anställda där och nu kommer ett 20-tal nya att rekryteras under det närmaste året.

Försäkringskassans IT-avdelning är en av Sveriges största med strax över 1 000 anställda. Uppdraget är att utveckla, förvalta och sköta driften av de IT-system som används för att administrera den svenska socialförsäkringen. Det största kontoret finns i Sundsvall med ca 700 anställda, kontoret i Karlskrona är det näst största och ska nu bli större.

– Vi satsar hårt på att digitalisera och göra våra tjänster mer tillgängliga och vi behöver bli fler för att klara av våra uppgifter. Vår bedömning är att Karlskrona är det bästa stället att växa på. Här finns en marknad för IT-företag och vi har Högskolan som utbildar arbetskraft, säger Jörgen Jangenäs, områdeschef på kontoret i Karlskrona.

Karlskronakontoret jobbar främst med att utveckla och förvalta e-tjänster som gör det enkelt för myndighetens kunder att själva hantera och följa sina ärenden på internet.

– Vi flyttar utveckling och förvaltning av IT-stödet för tjänsterna kopplade till sjuk- och aktivitetsersättning från Sundsvall till Karlskrona. I Sundsvall finns flera myndigheter med stora IT-avdelningar och konkurrensen om IT-arbetskraften är hård, därför rekryterar vi fler medarbetare här i stället, säger Jörgen Jangenäs, som tror att rekryteringsarbetet kommer att pågå under ett år.

Försäkringskassan är redan en av de största arbetsgivarna i Karlskrona inom IT-branschen och med den här rekryteringen passerar de 100 anställda. De nuvarande lokalerna på Ölandsgatan rymmer fler medarbetare så någon flytt är inte aktuell.

För mer information kontakta:

Områdeschef Jörgen Jangenäs, 010-114 72 24

Områdeschef Christer Zettergren, 010-114 72 00