Svensk Dagligvaruhandel

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i mars trots jättelyft i fjol

Dela
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,0 procent under mars 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Mars 2021 är första månaden där utvecklingen jämförs med en månad som påverkats av pandemin. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 3,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde i mars en ny rekordnivå och uppgick till 7,8 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 109,1 procent. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 197,7 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,0 procent under mars 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Mars 2021 är första månaden där utvecklingen jämförs med en månad som påverkats av pandemin. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 3,3 procent.

Förra året hade mars exceptionella utvecklingstal i fysisk butik till följd av den utbredda bunkringen av framför allt skafferi- och hygienprodukter. Försäljningsutvecklingen i mars är därmed föga förvånande negativ, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde i mars en ny rekordnivå och uppgick till 7,8 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 109,1 procent. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 197,7 procent.

E-handelsandelen nådde i mars en ny toppnivå för tredje månaden i rad. Mönstret är detsamma som under de senaste månaderna, det vill säga att ökningen främst kommer från upphämtning i butik. Den delen stod för 53 procent av e-handelsförsäljningen i mars, avslutar Karin Brynell.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 3,0 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen minskade med 1,3 procent i fysisk butik och ökade med 127,6 procent i e-handeln.

Kalendereffekten beräknas till 3,2 procent till följd av att stora delar av påskinköpen skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i mars till -2,2 procent.

Dagligvaruindex för april publiceras 12 maj.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0709-80 32 09

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye