Första AP-fonden kommenterar röstningen om ansvarsfrihet inför Ericssons bolagsstämma

Första AP-fonden (AP1) kommer att rösta nej till ansvarsfrihet för samtliga styrelseledamöter, ordförande och vd på Ericssons årsstämma.

AP1 anser att Ericsson inte har varit tillräckligt transparenta kring Irakfrågorna och informationsgivningen till Department of Justice i USA. Som ansvarsfull investerare är det viktigt att få fakta och information för att kunna bedöma situationen och eventuella konsekvenser för bolaget. Med anledning av den bristfälliga informationsgivningen kan vi inte bevilja ansvarsfrihet för var och en av styrelsens ledamöter, ordförande och vd.

Ossian Ekdahl, Ägaransvarig på Första AP-fonden, kommenterar röstningen:

Omröstningen om ansvarsfrihet gäller det som styrelsen och vd har gjort eller underlåtit att göra under räkenskapsåret 2021. Lika viktigt är det nu att blicka framåt. Ericssons styrelse och vd måste agera kraftfullt för att återupprätta bolagets trovärdighet och reda ut situationen som bolaget befinner sig i. Vi är övertygade om att styrelsen och vd arbetar hårt för att uppnå detta. Vi har också förtroende för att styrelsen och ledningen fortsätter det viktiga arbetet mot korruption och annan ekonomisk brottslighet i både den egna verksamheten såväl som i bolagets leverantörskedja. Vi kommer därför rösta för valberedningens förslag till val av styrelse.

Vi kommer rösta emot styrelsens ersättningsrapport. Ledande befattningshavare har fått rörlig ersättning från bolaget som delvis baseras på kursutvecklingen på bolagets aktier. Det innebär att ersättningsnivåerna inte reflekterat effekterna av informationsgivningen kring utredningen. Styrelsen bör, av detta skäl, noggrant överväga om de ska minska tilldelningen till ledande befattningshavare i nuvarande ersättningsprogram.

Första AP-fonden är en av fem AP-fonder i det allmänna inkomstpensionssystemet. Fonden förvaltar 466 miljarder kronor (31 december 2021) i en portfölj bestående av bland annat noterade aktier, räntebärande värdepapper, valuta, fastigheter, hedgefonder, riskkapitalfonder, infrastruktur och high yield. Investeringarna finns över hela världen. Första AP-fonden investerar långsiktigt och är en aktiv och engagerad ägare som ställer höga krav inom miljö, etik och bolagsstyrning.

Första AP-fonden redovisar rekordresultat för 202123.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Rekordsnabb återhämtning och hög aktivitetsnivå bidrog till ett starkt resultat21.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det första halvåret präglades av en hög aktivitet på världens kapitalmarknader, till följd av en rekordsnabb återhämtning och fortsatt god riskaptit. Första AP-fondens (AP1) avkastning för första halvåret 2021 uppgick till 11,0 procent före kostnader och 10,9 procent efter kostnader. Totalt har 4,2 miljarder kronor överförts till inkomstpensionssystemet och vid halvårsskiftet hade fonden ett förvaltat kapital på 431,5 miljarder kronor.