Första skisserna för ŠKODA KAMIQ

Designskisser över ŠKODA KAMIQ visar kraftfulla konturer och nya designaccenter. En nyhet för ŠKODA är uppdelade strålkastare med varselljus upptill. En karaktäristisk kylargrill och hög markfrigång gör KAMIQ till en typisk SUV. Bilen har även en fristående skärm som syns tydligt samt elegant sätesklädsel i mikrofibermaterial.

ŠKODA bjuder på en första glimt av nya ŠKODA KAMIQ:s interiör och exteriör. KAMIQ är den andra modellen från det traditionella, tjeckiska märket som använder sig av det nya interiörkonceptet. Med sitt kraftiga, robusta utseende vidareutvecklar stads-SUV:en den tjeckiska biltillverkarens framgångsrika designspråk för SUV:ar och kommer med några nya höjdpunkter, inklusive uppdelade strålkastare med varselljus upptill – för första gången i en ŠKODA.

I frontpartiet definieras det kraftfulla och självsäkra utseendet på nya ŠKODA KAMIQ stads-SUV:en av en bred, upprätt kylargrill som kommer med dubbla ribbor, något som är typiskt för ŠKODA:s SUV-design, och fångar upp de karaktäristiska linjerna hos motorhuven ovanför. Den slående tornadolinjen gör att bilen ser längre ut och ger perfekt harmoni med bilens dynamiska takutseende. Den robusta, silverfärgade frontspoilern understryker off-road-känslan hos modellen. En höjdpunkt när det gäller frontpartiet är den nya, tvådelade LED-strålkastardesignen – för första gången i en ŠKODA – med varselljusets ljusband positionerat ovanför huvudstrålkastarna. Dessutom är KAMIQ den första bilen från ŠKODA som har dynamiska körriktningsvisare fram och bak. Strålkastarlinserna med kristalleffekt och LED-enheterna förhöjer bilens premiumkänsla.

Balanserade proportioner och tidlös design
Den höga motorhuven är en viktig del av sidovyn. Extra markfrigång, stora hjul och diffusor understryker kraften hos ŠKODA KAMIQ. Balanserade proportioner, rena ytor och en modern, men ändå tidlös, design maximerar modellens dynamiska, sportiga utseende. Det tydliga definierade bakpartiet utgör en omtolkning av ŠKODA:s klassiska C-formade bakljusdesign och innehåller kristallformer som påminner om dem i frontpartiet. ŠKODA KAMIQ är den första SUV:en i Europa som har texten ŠKODA i mitten av bakluckan i stället för den bekanta ŠKODA-logotypen.

Interiören i ŠKODA KAMIQ karaktäriseras av det nya interiörkonceptet som för första gången presenterades i VISION RS-studien. En karaktärslinje går runt den fristående skärmen, som sitter placerad högt upp i förarens synfält, vilket reflekterar motorhuvens linjer och dessutom utgör ett ergonomiskt stöd för handen som använder pekskärmen. Med tillvalet Virtual Cockpit som omfattar en av de största skärmarna i segmentet på 10,25 tum erbjuder ŠKODA ännu en digital höjdpunkt i nya KAMIQ. Instrumentpanelen som har fått en ny utformning fortsätter sömlöst uttrycket hos exteriörens designspråk. Sidofläktarna sträcker sig in i dörrarna vilket visuellt förstärker rymlighetskänslan i KAMIQ.

Ny ytmarmorering, varma färger och punktbelysning
Instrumentpanelen med ny, genomarbetad dekor och framdörrarnas paneler har en högkvalitativ, mjuk yta med en ny kristallstruktur som baseras på en unik marmorering som även i framtiden kommer att symbolisera märket ŠKODA:s design. Punktbelysningen som finns i färgerna koppar, rött eller vitt, bidrar också till den behagliga atmosfären. Färgerna ger en visuell accent till interiörfärgerna och skapar en kontrast mot sömmarna i sätesklädseln. Suedia, ett exklusivt mikrofibermaterial, finns tillgängligt som klädselalternativ.

Gott om plats tack vare den långa hjulbasen
Tack vare den modulära plattformen (MQB) erbjuder ŠKODA KAMIQ det generösa interiörutrymme du förväntar dig från en ŠKODA. Med en hjulbas på 2 651 mm erbjuder bilen generöst knäutrymme på 73 mm bak. Bagageutrymmesvolymen är 400 liter, vilket ökar till 1 395 liter när baksätets ryggstöd fällts ned.

Världspremiär för nya ŠKODA KAMIQ sker mellan den 5 och 17 mars 2019 på den internationella bilsalongen i Genève.

Läs även intervjun med ŠKODA:s designer Antti Mikael Savio som utformat skisserna på ŠKODA Storyboard.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Världspremiär för ny crossover: ŠKODA utökar SUV-familjen24.1.2019 08:18:20Pressmeddelande

› En helt ny crossover-modell som kombinerar fördelarna med en SUV med smidigheten hos en kompaktbil › Förstklassiga assistanssystem tillsammans med en modern design och många Simply Clever-funktioner › Världspremiär för den nya ŠKODA-modellen i mars 2019 på den internationella bilsalongen i Genève ŠKODAs nya SUV heter KAMIQ. Ordet KAMIQ kommer från Inuit-folkets språk som lever i norra Kanada och Grönland. Det beskriver något som passar perfekt som en andra hud i varje situation. Med nya KAMIQ presenterar det tjeckiska märket en ny modell som kommer att utöka SUV-utbudet och komplettera KODIAQ och KAROQ. Nya ŠKODA KAMIQ erbjuder det bästa från två världar. Den kombinerar fördelarna med en SUV – hög sitthöjd, bättre överblick, bekväm instigning och urstigning, större markfrigång – med smidigheten och manövrerbarheten hos en kompaktbil. Det gör ŠKODAs stadsanpassade crossover-modell till den perfekta bilen både i och utanför staden. ŠKODA-modellen bygger på Volkswagen Groups modulära pl

Världspremiär: ŠKODA VISION X - en fyrhjulsdriven gashybrid6.3.2018 08:20:00Pressmeddelande