Fortsatt ökad stålproduktion i mars

Under mars månad producerades totalt 456 tusen ton råstål i Sverige. Det är 2,4 procent mer än i mars 2021.

Tappning av flytande råstål (1680°C) från ljusbågsugn till skänk. Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank.

Under mars månad 2022 producerades det totalt 456 tusen ton råstål, vilket motsvarar en ökning på 2,4 procent jämfört med samma månad 2021.

Under årets första kvartal har det producerats sammanlagt 1 236 tusen ton råstål i Sverige. Det är 2,0 procent mindre än motsvarande period 2021. Nedgången förklaras av produktionsstopp under januari månad.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.

Jernkontoret lanserar Ståldialog – om människorna och idéerna som gör omställningen möjlig27.4.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu släpper Jernkontoret Ståldialog – ett antal samtal och filmer, samlade på www.ståldialog.se, där Jernkontoret lyfter fram människor och idéer som gör omställningen möjlig. I filmerna möter Jernkontorets vd Annika Roos beslutsfattare inom näringslivet och det offentliga Sverige, och diskuterar organisationernas drivkrafter, politiska beslut som krävs och vad omställningen gör för orter, medarbetare och svensk konkurrenskraft.

Timmermans efterfrågar snabba tillståndsprocesser men mångdubblar kraven i industriutsläppsdirektivet IED6.4.2022 10:11:39 CEST | Pressmeddelande

EU-kommissionen har nu presenterat sitt förslag till nytt industriutsläppsdirektiv (IED). I förslaget föreslår kommissionen att många nya parametrar ska regleras i tillstånden, något som riskerar innebära en svår belastning på många svenska företag. Jernkontorets forskningschef Eva Blixt, en av få svenska IED-experter, pekar på en överhängande risk för ett IED 2.0 som begränsar företagens möjlighet för att skapa tillväxt, konkurrenskraft och inte minst förutsättningar för att fortsätta ställa om till mer hållbar produktion.