Fortsatt stark tillväxt i dagligvaruhandeln under juli

Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 6,1 procent under juli 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Både de fysiska butikerna och e-handeln bidrog till tillväxten.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 3,7 procent under juli månad 2020, som i stort får betraktas som en normal sommarmånad. Trots de starka siffrorna finns det avvikelser.

-  Dagligvaruhandeln fortsätter att visa starka tillväxtsiffror, men samtidigt som stora delar av dagligvaruhandeln har gått bra har en del också påverkats negativt av att efterfrågan har varit mindre än vanligt på grund av coronapandemin. Gränshandeln, framför allt den mot Norge, är det tydligaste exemplet men även butiker i storstäder och köpcentrum har stött på utmaningar på grund av färre besökare, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handelsaktiviteten var mycket hög i juli och försäljningstillväxten uppgick till 165,3 procent. Hemleverans ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik med hela 309,3 procent. Detta är den högsta e-handelstillväxten för en enskild månad hittills i år.

Dagligvaruhandelns e-handel växte med hela 165,3 procent i juli. Hemester är en förklaring, men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten, säger Karin Brynell.

Under juli bedöms kalendereffekten uppgå till +1,4 procent. Justerat för kalendereffekten uppgick tillväxten till 4,7 procent.

Dagligvaruindex för augusti publiceras 15 september.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under maj16.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,2 procent under maj 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent. Utvecklingen kan jämföras med den genomsnittliga utvecklingen för 2019 som var 3,1 procent. Den starka utvecklingen kan till stor del förklaras av en ökad försäljningsvolym.

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin4.6.2020 08:31:21 CESTPressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

Kraftig försäljningstillväxt för e-handeln av mat under april15.5.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under april 2020 jämfört med samma månad 2019 visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Under månaden exploderade e-handeln som ökade med 101,2 procent, vilket är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Tillväxten kan också jämföras med genomsnittet per månad under perioden 2017-2019 som ligger runt 25 procent. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.