Fortsatt stark tillväxt i dagligvaruhandeln under juli

Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 6,1 procent under juli 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Både de fysiska butikerna och e-handeln bidrog till tillväxten.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 3,7 procent under juli månad 2020, som i stort får betraktas som en normal sommarmånad. Trots de starka siffrorna finns det avvikelser.

-  Dagligvaruhandeln fortsätter att visa starka tillväxtsiffror, men samtidigt som stora delar av dagligvaruhandeln har gått bra har en del också påverkats negativt av att efterfrågan har varit mindre än vanligt på grund av coronapandemin. Gränshandeln, framför allt den mot Norge, är det tydligaste exemplet men även butiker i storstäder och köpcentrum har stött på utmaningar på grund av färre besökare, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handelsaktiviteten var mycket hög i juli och försäljningstillväxten uppgick till 165,3 procent. Hemleverans ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik med hela 309,3 procent. Detta är den högsta e-handelstillväxten för en enskild månad hittills i år.

Dagligvaruhandelns e-handel växte med hela 165,3 procent i juli. Hemester är en förklaring, men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten, säger Karin Brynell.

Under juli bedöms kalendereffekten uppgå till +1,4 procent. Justerat för kalendereffekten uppgick tillväxten till 4,7 procent.

Dagligvaruindex för augusti publiceras 15 september.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09

Dagligvaruförsäljningen i november gick i e-handelns tecken15.12.2020 06:15:00 CETPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.

Svensk Dagligvaruhandel välkomnar besked om införande av efterhandsbetalning i livsmedelskontrollen26.10.2020 13:47:12 CETPressmeddelande

Förra veckan meddelade regeringen att man beslutat om en proposition i vilken det bland annat står att obligatorisk efterhandsbetalning av avgifter för livsmedelskontrollen bör införas. Det innebär att livsmedelsbutiker i hela landet kommer få betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår. Svensk Dagligvaruhandel som under flera års tid påtalat den bristande likvärdigheten mellan kommunerna och föreslagit att obligatorisk efterhandsbetalning ska införas välkomnar beskedet från regeringen.