Förvaltningschef fick sparken efter Lex Sarah-skandal

Socialsekreterare slog larm efter att barn misstänktes fara illa och fick sparken. Efter att arbetsrättsexperterna på RiVe Juridiska byrå kopplats in fick förvaltningschefen sparken och de båda visselblåsarna fick höga skadestånd.

Hedersrelaterade ärenden på hög och interna Lex-Sarah anmälningar som inte togs på allvar. Det är bara några av de medialt uppmärksammade händelser som skakat socialtjänsten i Hedemora Kommun under fjolåret. Nu berättar arbetsrättsexperterna på RiVe juridiska byrå om ärendet som kom att bli en rättsskandal, i Dagens Juridik.

Det hela började med att två socialsekreterare, tillsatta för att arbeta med kommunens nya specialgrupp för bekämpande av tvångsgifte och andra hedersbrott, slog larm genom en Lex Sarah-anmälan om att barn som utsatts för grovt våld utan att förvaltningen agerat. Kort därefter kallades de båda in på möte hos förvaltningschefen, varpå de fick höra att de begått dataintrång och sekretessbrott och därefter fick de sparken.

RiVe juridiska byrå kopplades in i ärendet så fort de båda socialsekreterarna fick information om vad mötet skulle handla om.

– Jag och min kollega åkte ner och kom in till vad jag skulle beskriva som ett ganska spänt möte. Jag får intrycket av att anställda är mer insatta än förvaltningschefen som hävdar att de brutit mot sekretessregler och gjort sig skyldiga till dataintrång när de gått igenom de här ärendena, som de själva var tillsatta att granska. Det visade sig att förvaltningschefen hade en bakgrund från sjukvården och vi påtalar att det är olika regler, men hon säger bara att det inte spelar någon roll och att de två berörda socialsekreterarna kommer att få sparken, berättar förhandlingschef och arbetsrättsjurist Henric Einarsson vid RiVe Juridiska Byrå.

Mötet blev början på en lång rättsprocess där kommunen, via SKR-ombudet, fortsatte på linjen att de båda socialsekreterarna begått brott mot sekretesslagstiftningen. I nästan ett helt år höll kommunen sin linje innan SKR-ombudet plötsligt valde att hoppa av ärendet, bara några dagar innan stundande huvudförhandling i tingsrätten. Därefter vände kommunen om helt och man medgav helt socialsekreterarnas i tingsrätten förda talan.

En av de anställda fick allmänt skadestånd och fick sin anställning åter, i enlighet med den personens önskemål, den andra mottog en utbetalning om 28 månadslöner samt även allmänna skadestånd därutöver. Båda två ersattes även för tolv uteblivna månadslöner.

Med rättegångskostnaderna inräknade blev kommunen, för de felaktiga avskedandena, förpliktade att erlägga närmre tre miljoner kronor till de två Socialsekreterarna.

RiVe juridiska byrå beskriver ärendet som ett rättsövergrepp i en längre artikel publicerad i Dagens Juridik.

Presskontakt:

Erik Hårdén, Chefsjurist RiVe Juridiska Byrå
admin@rive.se

GetLEI lanserar SvenskLEI: En lokal hemsida för den svenska marknaden för utfärdandet av LEI koder31.1.2024 13:39:21 CET | Pressmeddelande

GetLEI, en ledande global leverantör av Legal Entity Identifier (LEI)-koder, har idag med glädje tillkännagivit lanseringen av SvenskLEI, en ny hemsida som är speciellt anpassad för att möta behoven hos den svenska marknaden. Denna lansering markerar ett betydande steg i företagets strävan att göra processen för att skaffa och hantera LEI-koder enklare och mer tillgänglig för svenska företag.