Framgång för Bonnier News Locals läsaraffär
När Bonnier News 2019 förvärvade Mittmedia tappade koncernen både i antal prenumeranter och i läsarintäkter. Och när Bonnier News Local senare förvärvade Hall Media hade man en tillväxt i läsarintäkter, men ett dramatiskt tapp i antalet prenumeranter. Det viktigaste strategiska målet för Bonnier News Local har därför varit att vända denna utveckling, både i tillväxt vad gäller antal prenumeranter och i läsarintäkter. Detta har nu skett - och i betydligt snabbare takt än vad man vågat hoppas på.
“År 2020 har bjudit på stora prövningar. Även om det varit högtryck i nyhetsläget har förutsättningar för att göra engagerande lokal journalistik varit unikt dåliga. Att då lyckas vända den ekonomiska utvecklingen för Bonnier News Locals läsaraffär tycker jag är en bedrift. Utan alla medarbetares lagarbete och fighting spirit hade detta inte varit möjligt. Nu har vi byggt grunden för hur vi ska jobba och jag tror att 2021 kommer kunna bli minst lika lyckosamt som föregående år.” säger Mikael Nestius, affärsområdeschef för Bonnier News Local.
28 av 43 titlar hade under 2020 tillväxt i antalet prenumerationer och under 2021 kommer Bonnier News Local därför att nå över 500 000 betalande prenumeranter. Den titel som haft den största procentuella ökningen av antalet prenumeranter under 2020 är Länstidningen i Södertälje. Där har antalet prenumerationer ökat med hela 8,4%.
32 av 43 titlar hade under helåret 2020 även tillväxt i läsarintäkter. Under 2021 kommer Bonnier News Local därför nå en annan viktig målsättning, den att gå över 1,5 miljarder i läsarintäkter. Den titel som haft störst procentuell tillväxt i läsarintäkter är Örnsköldsviks Allehanda, där har man ökat sina läsarintäkter under 2020 med 12,3 %.
“Det är helt unik journalistik som våra redaktioner gör. Vi är nära, nära människor - och varje dag granskar vi sånt som deras skolor, hemtjänst, äldreomsorg och vägbyggen. Under pandemin har intresset för den kompetens redaktionerna besitter varit rekordstort. Det går inte att säga annat än att jag är stolt över all den skillnad de gjort.”, säger Pia Rehnquist, publicistisk chef på Bonnier News Local.
Andelen digitala prenumeranter ökar stadigt: vid början av 2020 var 32% av Bonnier News Locals totala antal prenumeranter digitala och vid årets slut hade denna andel ökat till 38%.
Andelen digitala prenumerationsintäkter ökar också: vid början av 2020 kom 11% av Bonnier News Locals totala prenumerationsintäkter från digitala prenumerationer och vid slutet av året hade den andelen ökat till 17%. Även här utmärker sig Örnsköldsviks Allehanda: 2020 var 65% av deras totala antal prenumeranter digitala och 49% av deras läsarintäkter kom från digitala prenumerationer.
För mer information kontakta:
Mikael Nestius, affärsområdeschef Bonnier News Local, 0702-666377
Pia Rehnquist, publicistisk chef Bonnier News Local, 0703-781042
Nyckelord
Kontakter
Elsa FalkKommunikation, Bonnier News
Tel:0706-007494elsa.falk@bonniernews.seOm
Som Nordens största medieföretag är vårt uppdrag att hjälpa medborgare och organisationer att fungera i ett demokratiskt samhälle. Våra journalister rapporterar, granskar och berättar om vår tids frågor. Vi inspirerar och skapar affärer genom möten, produkter och tjänster.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Ingvar Näslund återvänder som chefredaktör för Örnsköldsviks Allehanda26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News Local har utsett Ingvar Näslund till ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Örnsköldsviks Allehanda. Han ersätter Sandra Bygdén Shameh som aviserade sin avgång tidigare i våras. – Det blir en ynnest att tillsammans med redaktionen få möjlighet att fortsätta med det framgångsrika arbete som görs i dag, säger Ingvar Näslund.
Dubbla vinster till Bonnier News i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling15.4.2024 16:21:09 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News prenumerationspaketering +Allt har i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling Digital Media Awards Europe vunnit i kategorin Best Digital Subscription/Reader Revenue Project. Dessutom prisas Bonnier News annonssamarbete med Hjärt-Lungfonden med en vinst i kategorin Best Native Advertising Campaign.
Bonnier News lanserar podden Krimstad – kända kriminalfall från hela Sverige9.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag är det premiär för Bonnier News nya podcast Krimstad, som utifrån ett lokalt perspektiv berättar om några av de senaste årens mest uppmärksammade kriminalfall. Krimstad skapas av lokaltidningsreportrarna som var med och bevakade fallen. – I Krimstad kan vi förena kraften i den lokala närheten med möjligheten att sprida dessa historier till fler, säger Viktor Ahldén, producent i centrala poddteamet på Bonnier News.
Jan Helin får nyinrättad roll som Chief Product Officer på Bonnier News9.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News fortsätter stärka sin satsning på produktutveckling med AI i fokus och utser Jan Helin till den nyinrättade rollen som Chief Product Officer (CPO). I hans frånvaro, under en period av sjukskrivning, tar Veronica Selin över som tillförordnad i rollen.
Marieberg Media och Bonnier News Local avslutar samarbetet26.3.2024 11:45:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News bemanningsbolag Marieberg Media har inlett förhandlingar om en omorganisation. Anledningen är att Bonnier News Local planerar att från och med hösten 2024 ta hem vikariebemanningen i egen regi. Den planerade förändringen berör Marieberg Medias konsulter och förhandlingar ska inledas om uppsägning av omkring 65 tillsvidareanställda medarbetare utanför Storstockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum