Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.

- Att det finns många patienter och anhöriga som har behov av en palliativ avdelning för vård i livets slutskede i just Trelleborg har stått klart länge. Nu styr man på Alliansbudget och vill sälja ut avdelningen som man tidigare slagits för att öppna, och det verkar heller inte vara lika viktigt var den ska ligga längre, säger Agneta Lenander, representant för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

I förslaget till beslut under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden finns en ny geografisk anvisning: området Malmö/Trelleborg. Vid öppnande för privat drift kan då avdelningen hamna i Malmö istället för i Trelleborg, eller någon annanstans inom de geografiska ramarna.

- Det har varit tydligt att det är just i Trelleborg man vill återuppta de vårdplatser som tidigare fanns, nu blir det otydligt om det ens är samma sak man menar. En avdelning i Malmö är ganska långt bort för anhöriga och vänner i Trelleborg, och det stämmer inte överens med vad man tidigare lovat. Om det är vad man vill bör man driva avdelning i regional regi, då kan man garantera att avdelningen kan öppna igen på den plats där det är sagt, avslutar Peter Ahlbom, representant för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Ärendet togs upp på dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden. Vänsterpartiet yrkade avslag på förslaget som helhet då man hellre vill satsa på verksamheten i egen regi. Yrkandet avslogs och en utredning kommer att ta vid för att överse möjligheter för upphandling.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, Vänsterpartiets representant i PPT

V: Låt inte sommarstress på sjukhusen bli standard året runt!5.9.2019 11:37:18 CESTPressmeddelande

Under sommarmånaderna ska sjukvården fortsätta bedriva sjukvård samtidigt som all personal ska få ta ut sin semester. Att detta höjer stressen och pressen är inte en nyhet, i en situation där brist på vårdplatser och personal har varit vardag under lång tid. 2019 var heller inget undantag på de skånska sjukhusen och planeringen för sommarperioden har inneburit många stängda vårdplatser. Situationen har varit liknande runt om i landet och en återkommande trend har varit att de vårdplatser som stängs inför sommaren förbli stängda. Nu tar Vänsterpartiet initiativ till att ta fram en handlingsplan för att öppna de sommarstängda vårdplatserna.

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.