Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.

- Att det finns många patienter och anhöriga som har behov av en palliativ avdelning för vård i livets slutskede i just Trelleborg har stått klart länge. Nu styr man på Alliansbudget och vill sälja ut avdelningen som man tidigare slagits för att öppna, och det verkar heller inte vara lika viktigt var den ska ligga längre, säger Agneta Lenander, representant för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

I förslaget till beslut under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden finns en ny geografisk anvisning: området Malmö/Trelleborg. Vid öppnande för privat drift kan då avdelningen hamna i Malmö istället för i Trelleborg, eller någon annanstans inom de geografiska ramarna.

- Det har varit tydligt att det är just i Trelleborg man vill återuppta de vårdplatser som tidigare fanns, nu blir det otydligt om det ens är samma sak man menar. En avdelning i Malmö är ganska långt bort för anhöriga och vänner i Trelleborg, och det stämmer inte överens med vad man tidigare lovat. Om det är vad man vill bör man driva avdelning i regional regi, då kan man garantera att avdelningen kan öppna igen på den plats där det är sagt, avslutar Peter Ahlbom, representant för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Ärendet togs upp på dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden. Vänsterpartiet yrkade avslag på förslaget som helhet då man hellre vill satsa på verksamheten i egen regi. Yrkandet avslogs och en utredning kommer att ta vid för att överse möjligheter för upphandling.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, Vänsterpartiets representant i PPT

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Alliansförslag om remisstvång speglar brister i det egna systemet9.5.2019 15:09:57 CESTPressmeddelande

Kostnaderna i den skånska sjukvården ligger redan efter första halvan av budgetåret långt över planerad nivå. En anledning är de privata vårdval som Alliansen infört och fortsätter att avsätta allt större del av sjukvårdsbudgeten åt – trots att kostnaderna skenar och personalen i den offentliga vården flyr en ohållbar arbetssituation. Vänsterpartiet menar att beräkningsmodellen i sig varit för smal, och vann idag gehör för sitt yrkande om att se över totalkostnaderna.