Fusket på skadeverkstäderna måste upphöra

I Trafikförsäkringsföreningens senaste undersökning av bilreparationer ute på landets skadeverkstäder fick nästan en tredjedel av alla kontrollerade reparationer 2018 underkänt. Resultatet innebär en marginell förbättring jämfört med föregående år.

De flesta plåt- och lackskador regleras genom bilförsäkringen men det är trots allt bilägaren som drabbas av alla de konsekvenser som slarvet innebär. Det kan handla om upprepade besök på verkstaden, att fel lämnats utan åtgärd, att nya fel uppkommit eller att arbetet inte blivit korrekt utfört.

– Branschen måste kunna garantera att kunderna får det de betalar för, så är det tyvärr inte idag, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Även på vanliga bilverkstäder kan fusk och slarv vara vanligt förekommande. Det är dessutom svårt för den enskilda bilägaren att märka när något är fel. Mycket av slarvet upptäcks aldrig, eller först när mer tydliga, allvarliga symptom visar sig. Det innebär att det finns ett stort mörkertal.

– Jämfört med det mycket stora antalet bilreparationer som utförs varje år är risken betydande för att många fel lämnas utan åtgärd, med tanke på resultatet från den här undersökningen, säger Carl-Erik Stjernvall.

Antalet motor-ärenden i Allmänna Reklamationsnämnden var också rekordhögt förra året. 2018 inkom mer än 3 000 ärenden jämfört med drygt 2 500 året innan.

Så gör du om du drabbats:

• Klaga först till verkstaden, förklara vad du inte är nöjd med.
  • Skicka en skriftlig reklamation. Konsumenttjänstlagen gäller.
  • Kräv ersättning för extra resor till och från verkstaden, samt andra kostnader som har orsakats av fel i tjänsten.

Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Information om mikroplaster från bildäck når inte fram till konsumenterna13.5.2020 05:50:00 CESTPressmeddelande

Fordonsdäck är den största källan till utsläpp av mikroplaster, visar rapporter från bland annat Svenska Miljöinstitutet, IVL. Nyligen har regeringen gett Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i uppdrag att analysera konsekvenserna av utsläppen. Men trots den ökade kunskapen inom området på senare år når informationen om mikroplaster inte fram till dem som har behov av den, bilägare och konsumenter.

Problemtyngd bransch slipper undan fortsatta kontroller8.5.2020 05:50:00 CESTPressmeddelande

Landets bilskadeverkstäder, som lagar krockskadade bilar, har efter kvalitetsproblem och påföljande hård kritik från försäkringsbolagen i början på 2010-talet kontrollerats årligen av försäkringsbranschen i samarbete med Trafikförsäkringsföreningen, TFF. Men 2018 var det sista år som kontrollerna genomfördes, svarar nu företrädare för TFF i ett mejl till M Sverige. I år saknas resultat eftersom testerna inte utfördes under 2019.