Fyndläge: res innan jul – spara tusenlappar

Jul- och nyårshelgen är en populär reseperiod, då många behöver förhålla sig till skolans terminer och lov. För dig som inte är låst till denna period är det en god idé att resa i väg i december – men komma hem innan jul för extra billiga biljetter. En vecka senare stiger priserna markant inför helgerna.

Teneriffa

-       Att resa i väg i december och komma hem ett par dagar innan julafton är ett superklipp för plånboken. Kan du vara flexibel med resdagar är det ett riktigt drömläge, då priserna är betydligt lägre än om man väntar någon vecka, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

De bästa priserna syns på resmål med stort utbud, till exempel vinterfavoriten Kanarieöarna. Det går att hitta resor till Gran Canaria, Teneriffa och Fuerteventura för under 3000 kronor per person inklusive både flyg och boende om man reser innan jul. Håller man sig till Medelhavet kan man komma ännu billigare undan - för en vecka till Costa Blanca inklusive flyg och boende får du betala drygt 2 000 kronor per person, och lägger du på ett par hundralappar kommer du till Costa Del Sol och en vecka på fyrstjärnigt hotell. Runt jul- och nyår blir priserna högre, för att sedan sjunka igen när skolorna börjar i januari.

-       För dig som önskar sol- och värme men ändå har svårt att släppa julbord och Kalle är detta ett perfekt upplägg. Vill du ge en extra lyxig julklapp till dig själv får du en vecka i Marbella på ett strandnära femstjärnigt hotell för under 5000 kr, där du är hemma 16 december igen. Bättre uppladdning för en jul med släkten är svår att hitta! säger Sofia Eddelid.

Avgångar finns både från Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn med en stor mängd direktflyg.

Teneriffa
Fuertaventura

Om Ticket: Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning i 10 länder under varumärkena Ticket, AirnGo och Charter. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.

Färre oroliga för inställda flyg jämfört med innan pandemin1.2.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter turbulenta år för resenärer som velat ut och resa är det inte konstigt att orosmoln satt sig nu när resandet åter är i gång. Enligt Tickets SIFO-undersökning* oroar sig flest, 31 procent, för att en själv eller sitt resesällskap ska bli sjuka inför eller under sin resa. När det kommer till inställda flyg och flygförseningar har dock oron minskat jämfört med innan pandemin – från 14 till 8 procent.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så har svenska folkets resvanor förändrats efter pandemin24.1.2023 08:56:14 CET | Pressmeddelande

De senaste åren har resebranschen minst sagt påverkats av omvärlden, och inte minst svenska folkets beteenden och förhållningssätt inom resande. Vi söker en annan typ av resmål, värdesätter av- och ombokningsbara biljetter och har förändrat våra prioriteringar. Förutom Covid-19 har oroligheter, krig och ekonomi påverkat våra beteenden. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om resande 2023.

Rusning till Kanarieöarna när svenska semesterresenärer väljer bort USA i vinter9.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Kanarieöarna är alltid ett kärt resmål för svenskar – särskilt under vinterhalvåret med sol och värme endast 6 timmar bort. Efter pandemin har ögruppen blivit ännu mer populär och varit ett vanligt inslag i svenskarnas semesterplaner 2022. När vi i större utsträckning väljer bort långresor och föredrar att hålla oss inom EU så blir Kanarieöarna det givna valet för att få sommarvärme under vinterhalvåret, och lockar även resenärer som vanligtvis hade rest till Miami, Karibien eller Asien på semestern.

Semesterplaneraren 2023 – så maximerar du årets ledighet3.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

2022 var arbetsgivarens år ur semestersynpunkt – men 2023 ser något ljusare ut för arbetstagaren. Med något fler fördelaktigt placerade röda dagar finns det goda möjligheter till att få långledigt med lite planering. Genom att på ett strategiskt sätt ta ut 21 semesterdagar kan man under året få 52 dagars ledighet vid 6 tillfällen, och genom att ta ut 27 semesterdagar kan man i stället få hela 62 dagars ledighet vid samma tillfällen. Ticket har tagit fram tips och råd för att maximera årets semesterplaner 2023.