Fyndläge: res innan jul – spara tusenlappar

Jul- och nyårshelgen är en populär reseperiod, då många behöver förhålla sig till skolans terminer och lov. För dig som inte är låst till denna period är det en god idé att resa i väg i december – men komma hem innan jul för extra billiga biljetter. En vecka senare stiger priserna markant inför helgerna.
Teneriffa

-       Att resa i väg i december och komma hem ett par dagar innan julafton är ett superklipp för plånboken. Kan du vara flexibel med resdagar är det ett riktigt drömläge, då priserna är betydligt lägre än om man väntar någon vecka, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

De bästa priserna syns på resmål med stort utbud, till exempel vinterfavoriten Kanarieöarna. Det går att hitta resor till Gran Canaria, Teneriffa och Fuerteventura för under 3000 kronor per person inklusive både flyg och boende om man reser innan jul. Håller man sig till Medelhavet kan man komma ännu billigare undan - för en vecka till Costa Blanca inklusive flyg och boende får du betala drygt 2 000 kronor per person, och lägger du på ett par hundralappar kommer du till Costa Del Sol och en vecka på fyrstjärnigt hotell. Runt jul- och nyår blir priserna högre, för att sedan sjunka igen när skolorna börjar i januari.

-       För dig som önskar sol- och värme men ändå har svårt att släppa julbord och Kalle är detta ett perfekt upplägg. Vill du ge en extra lyxig julklapp till dig själv får du en vecka i Marbella på ett strandnära femstjärnigt hotell för under 5000 kr, där du är hemma 16 december igen. Bättre uppladdning för en jul med släkten är svår att hitta! säger Sofia Eddelid.

Avgångar finns både från Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn med en stor mängd direktflyg.

Teneriffa
Fuertaventura

Om Ticket: Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning i 10 länder under varumärkena Ticket, AirnGo och Charter. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.