Fyra dagar för ökad trygghet i Rågsved

Den 1-4 september är Familjebostäder med och arrangerar Trygghetsdagarna i Rågsved i samverkan med Stockholms stad, Rågsveds Fastighetsägare och Polisen. Tillsammans med de boende stärker vi tryggheten och skapar gemenskap i Rågsved.

Trygghetsdagarna genomförs i år under fyra dagar på Rågsveds torg och på sociala medier. Alla som bor, rör sig i eller är nyfiken på Rågsved är välkomna till torget för att få information och delta i aktiviteter.

Som en av de största fastighetsägarna i Rågsved har Familjebostäder i många år arbetat långsiktigt med tryggheten i området.

– Vi har stärkt arbetet för trygghet genom en bred platssamverkan mellan flera aktörer i Rågsved. Som fastighetsägare har vi en viktig roll att se till att såväl utemiljöer som källare och portar känns trygga, säger Dennis Wedin, ordförande i Familjebostäder och bostads-och fastighetsborgarråd.

– Majoriteten av våra fastigheter i Rågsved har de senaste åren utrustats med så kallade säkerhetspaket. Vi har sett över förråd, rustat upp källare, bytt ut dörrar/glas och uppdaterat låssystem. Vi är på rätt väg och ser glädjande nog i mätningar att våra hyresgäster upplever en ökad trygghet år från år, säger Jonas Schneider, vd på Familjebostäder samt ordförande i Rågsveds fastighetsägarförening.

Lotta Vidén är projektledare för Trygghetsdagarna i Rågsved och till vardags projektledare för social hållbarhet på Familjebostäder.
– Det är fjärde året som trygghetsdagarna genomförs och i år har vi valt att jobba med olika teman, berättar hon.

På fredagen läggs till exempel särskilt fokus på trygg utemiljö och besökarna får ta del av information från fastighetsägarna och Stockholms stad om förbättringar som gjorts i utemiljön efter tidigare trygghetsinventering.

– Vi har i år planerat för en stark närvaro i sociala medier, och hoppas att aktiviteter och kunskap på detta sätt kan spridas digitalt och nå riktigt många, säger Lotta Vidén.

Upplev Trygghetsdagarna
När? Tisdag 1 september – fredag 4 september kl 15-18.
Var? Aktiviteter på Rågsveds torg och sociala medier
Program: Medverkan från Polisen, Civilförsvarsförbundet, Brandförsvaret, Stadsdelsförvaltningen, Fastighetsägarföreningen, Vårdcentralen och Rågsvedsprofilen PT-Arthur.

Trygghetsdagarna i Rågsved är ett samarbete mellan Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Rågsveds Fastighetsägare och Polisen.

Foto: Liselotte van der Meijs

Stockholms bostadsbolag erbjuder sommaraktiviteter för barn och ungdomar5.6.2020 08:32:02 CESTPressmeddelande

De allmännyttiga bostadsbolagen i Stockholm vill bidra till en meningsfull sommar för barn och ungdomar. Det är alltid viktigt, men i år kanske viktigare än någonsin med tanke på att fler kommer att spendera sommaren hemma. Därför satsar Svenska Bostäder, Stockholmshem, Familjebostäder och Stadsholmen på sommaraktiviteter för de barn och ungdomar som bor hos något av bolagen.