Gemensamt uttalande från Installatörsföretagen och Svenska Elektrikerförbundet (SEF) med anledning av coronaviruset

Parterna tar ett gemensamt ansvar för att säkra jobben och skapa stabilitet inom branschen i spåren av coronaviruset. Som ett led i detta arbete har parterna nu träffat avtal om korttidspermittering.

Corona har slagit, och slår fortfarande, hårt mot industrin och installationsbranschen. Både arbetsgivarorganisationer och fackförbund hör varje dag via sin rådgivning hur arbetsgivare och arbetstagare tampas med konsekvenser av viruset, hur de från en dag till en annan måste hantera allt sämre förutsättningar.

Parterna inom installationssektorn väljer nu att samverka och gemensamt ta fram lösningar för att trygga branschen och säkra jobben.

- I det här allvarliga läget måste vi samverka för Sveriges bästa. Alla parter måste ta sitt ansvar. Ska vi klara av att bygga allt som krävs i vårt i samhälle, och installera ny klimatsmart teknik när pandemin är över, så måste vi ha kvar medarbetarna i företagen samt öppna upp förutsättningar för nyrekrytering. Annars kommer vi varken lyckas säkra jobben eller klara Sveriges långsiktiga hållbarhetsmål, säger Ola Månsson, vd på Installatörsföretagen.

- Sverige måste samla krafterna och arbeta tillsammans. Vi följer utvecklingen och utifrån den svenska modellen hjälps vi åt och stöttar varandra mest möjligt. Vi har dagliga avstämningar med Installatörsföretagen för att gemensamt hitta de bästa lösningarna för branschens förutsättningar, både nu och i framtiden, säger Urban Pettersson, förbundsordförande på Svenska Elektrikerförbundet (SEF).

Installatörsföretagen och Svenska Elektrikerförbundet (SEF) har med anledning av rådande läge träffat ett centralt kollektivavtal om korttidspermittering. Korttidspermittering innebär att arbetstagaren går ner i arbetstid, men ändå får ut 90 % av lönen. Detta genom att staten går in och tar en del av kostnaden.

Syftet med korttidspermittering är att drabbade företag ska kunna behålla sin personal och växla upp sin verksamhet snabbt igen när läget vänder.

Överenskommelserna gäller från och med den 19 mars 2020, men kan tillämpas redan från den 16 mars 2020.

+46 8 762 76 00https://www.installatorsforetagen.se/

Vägen till ett lyckat arbete i kök och bad: Branschen sammanfattar vad som krävs!21.11.2019 11:10:00 CETPressmeddelande

Varje år sker vattenskador i Sverige för ca 10 miljarder kronor vilket motsvarar ca 27 miljoner* per dag. En stor del av dessa går att undvika om bad och kök byggs och renoveras enligt de regelverk som finns. Därför har försäkringsbolagen och branschorganisationerna för första gången gått samman och gett ut en tydlig och lättfattlig broschyr som enkelt förklarar vad man ska tänka på och begära av sin hantverkare för att alla regler ska uppfyllas.

Ny webbkurs hjälper installatörer att skapa energismarta företag2.10.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Idag lanserar Installatörsföretagen och Energimyndigheten webbkursen Energismart installatör. Kursen lär ut hur installatörer kan agera för att deras kunder ska kunna använda energi på ett smart och hållbart sätt. Installatörer har en nyckelroll om Sverige ska klara klimatomställningen, där målet är att nettoutsläppen av växthusgaser ska vara noll år 2045. För att lyckas med det krävs ny teknik som minskar energiåtgången genom smartare användning av energi, ljus, luft, vatten, värme och kyla. Men hur går det egentligen till att energieffektivisera som installatör, när det oftast är kunden som bestämmer vad den vill ha och vad det får kosta? - Den här kursen hjälper dig som installatör i kontakten med kunder och kan bidra till att ditt företag utvecklas till ett energitjänsteföretag på sikt. Vår bransch unika kunskaper om energieffektiva val är något som kunderna har stor nytta av när de ser över sin energianvändning, säger Hans Nyblom, affärsutvecklingsansvarig på Installatörsföretagen