Generellt positiv bild av Sverige i världen - fortsatt i topp i Tyskland
- Det har varit ett speciellt år när det gäller rapporteringen av Sverige utomlands. Ingen annan tidigare händelse med koppling till Sverige bedöms ha väckt lika stor och ihållande uppmärksamhet i internationella nyhetsmedier som Sveriges hantering av coronapandemin. I årsrapporten konstateras det dock att Sverigebilden är fortsatt stabil och generellt positiv. I Svenska institutets undersökningar finns tendenser till en förändring i attityden till Sverige, främst bland de nordiska grannländerna. Det är dock för tidigt att säga om och hur Sverigebilden har påverkats på längre sikt av hanteringen av coronapandemin, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet
Under 2020 var nationsvarumärket Sverige fortsatt starkt och stabilt. I Nations Brand Index (NBI) rankas Sverige på plats nio av sammanlagt 50 länder, en oförändrad placering från föregående år. Sveriges högsta placeringar är i områdena samhällsstyre (plats tre) respektive talangattaktion och investeringar (plats fem). Liksom tidigare uppfattas Sveriges främsta styrka vara hur styrningen av samhället uppfattas. Det svenska styret ses som kompetent och ärligt och att det finns respekt för medborgares fri- och rättigheter.
Även andra undersökningar som Svenska institutet genomfört under 2020 visar på en övervägande god bild av Sverige. En majoritet (ca 60%) av allmänheten i Norden, Ryssland och Central- och Östeuropa uppger att de har en bra eller mycket bra bild av Sverige. Den största andelen som svarat på undersökningar i de här regionerna svarar att deras bild av Sverige inte har förändrats under det senaste året. Av de som uppger att de fått en förändrad bild, uppger de flesta att den blivit mer fördelaktig, med undantag för de tillfrågade i Norden där det motsatta förhållandet råder. Trots det är viljan att både besöka samt göra affärer med Sverige fortsatt stor bland de nordiska länderna.
Läs mer om de nordiska ländernas bild av Sverige.
Internationella jämförelser
Sverige fortsätter att ligga i toppen på många internationella index och i synnerhet frågor som rör innovation och näringsliv, klimat och miljö samt jämställdhet mellan män och kvinnor.
Sverige rankas högst i Tyskland
Sverige rankas högst i Tyskland (på andra plats av 50 länder i Nation Brands Index). I Frankrike, Kina och Ryssland rankas Sverige på plats sju. Lägst rankas Sverige i Indien (plats 15), samt i Storbritannien och Sydkorea (båda plats 13). Förändringen av Sveriges placering i förhållande till 2019 är störst i Turkiet, där Sveriges ranking har försämrats sex placeringar, följt av Storbritannien och Brasilien där Sveriges placering försämrats respektive förbättrats fyra placeringar.
Generell ökning av antalet publiceringar om Sverige 2020
Under 2020 ökade antalet publiceringar om Sverige i nyhetsmedier, forum, bloggar, och i sociala medier på engelska, spanska och ryska jämfört med 2019. Störst var ökningen på engelska (15%), följt av ryska (13%) och spanska (11%). Antalet publiceringar minskade på arabiska (-23%). Även om antalet publiceringar om Sverige utomlands ökade i och med pandemin så var Sveriges internationella uppmärksamhet under 2020 inte unik. Även Storbritannien, Tyskland, Nederländerna och Danmark fick ökad uppmärksamhet i internationella medier under 2020 jämfört med året innan, på flera språk var ökningen även större än den för Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder

Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny studie: Det svenska stödet är välkänt i Ukraina25.2.2025 11:26:51 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet (SI) har undersökt bilden av Sverige samt den ukrainska allmänhetens kännedom om det svenska stödet till Ukraina. Studien visar att bilden av Sverige är positiv, att Sveriges stöd är välkänt, uppskattat och att Sverige anses kunna bidra på de sätt som Ukraina önskar.
Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan26.11.2024 14:53:15 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum