God försäljningstillväxt i augusti avslutar en stark sommarperiod
Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 5,0 procent under augusti 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 3,0 procent och försäljningstillväxten för e-handeln uppgick till 89,1 procent.
Kalendereffekten för augusti uppgår till -1,8 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,8 procent. Augusti i år hade en söndag och en måndag mer än i fjol och samtidigt en torsdag och en fredag mindre. De två sistnämnda dagarna är köpintensiva för dagligvaruhandeln.
Augusti avslutar sommarperioden som är en av branschens viktigaste försäljningsperioder. Under de senaste månaderna har det varit speciella förhållanden på marknaden. Den totala försäljningen växte starkare än vanligt och tillväxten under sommarmånaderna juni till augusti uppgick till 6,8 procent.
- Nu när hösten är kommen kan vi konstatera att samtliga sommarmånader hade högre tillväxttal under 2020 än under 2019. Förklaringen är naturligtvis kopplad till pandemin, som startade under våren men också har påverkat sommarplaner och semesterkonsumtion, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
E-handelsaktiviteten i augusti var fortsatt mycket hög. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 152,4 procent.
- E-handeln har en stark tillväxtperiod framöver med flera investeringsprojekt som kommer att öka kapaciteten. Utvecklingen med dubblerad försäljning under sommarmånaderna tyder på att marknaden är långt ifrån mättad, säger Karin Brynell.
Dagligvaruindex för september publiceras 22 oktober.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09
Nyckelord
Kontakter
Karin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seAnna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum