God försäljningstillväxt i augusti avslutar en stark sommarperiod

Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 5,0 procent under augusti 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 3,0 procent och försäljningstillväxten för e-handeln uppgick till 89,1 procent.

Kalendereffekten för augusti uppgår till -1,8 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,8 procent. Augusti i år hade en söndag och en måndag mer än i fjol och samtidigt en torsdag och en fredag mindre. De två sistnämnda dagarna är köpintensiva för dagligvaruhandeln.

Augusti avslutar sommarperioden som är en av branschens viktigaste försäljningsperioder. Under de senaste månaderna har det varit speciella förhållanden på marknaden. Den totala försäljningen växte starkare än vanligt och tillväxten under sommarmånaderna juni till augusti uppgick till 6,8 procent.

Nu när hösten är kommen kan vi konstatera att samtliga sommarmånader hade högre tillväxttal under 2020 än under 2019. Förklaringen är naturligtvis kopplad till pandemin, som startade under våren men också har påverkat sommarplaner och semesterkonsumtion, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handelsaktiviteten i augusti var fortsatt mycket hög. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 152,4 procent.

E-handeln har en stark tillväxtperiod framöver med flera investeringsprojekt som kommer att öka kapaciteten. Utvecklingen med dubblerad försäljning under sommarmånaderna tyder på att marknaden är långt ifrån mättad, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex för september publiceras 22 oktober.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09

ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam26.3.2021 13:48:24 CET | Pressmeddelande

Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencers som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida "Goda.grejer" Lund.

Dagligvaruförsäljningen i november gick i e-handelns tecken15.12.2020 06:15:00 CET | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.