Göta Energi erbjuder ett förmånligt elavtal där kunder slipper välja mellan fast eller rörligt elpris

När vintern drar in över Sverige blir dagarna kortare och temperaturen sjunker under nollstrecket. Många tänder lampor och höjer värmen i hemmen. På vintern stegrar elförbrukningen till det dubbla i många delar av landet. Den stora frågan är, skall man välja ett fast eller rörligt elpris?

Inför vintern när kylan blir allt mer påtaglig, börjar många svenskar att oroa sig för stigande elpriser. Detta gäller framför allt de hushåll som har ett rörligt elpris.

Fast eller rörligt elpris?

När man står och ska välja mellan ett fast eller rörligt elpris så är det bra att känna till vad som skiljer de olika avtalen åt. Med ett fast avtal är kostnaden bunden och oföränderlig. De med fast elavtal vet exakt vad priset per kilowattimme kommer att ligga på under avtalstiden. En fördel är att man är helt skyddad mot prishöjningar, medans nackdelen är att man går miste om eventuella prissänkningar.

Ett rörligt elpris däremot följer prisutvecklingen på elbörsen, vilket betyder att priset kommer fluktuera upp och ner. Priserna kan därmed variera från år till år. Ett rörligt elpris har ur ett historiskt perspektiv visat sig vara det mest prisvärda alternativet över tid.

Vintertrygg – ett innovativt och tryggt koncept

Göta Energi hör till ett av de största elhandelsbolagen i Sverige och de har blivit kända för sitt innovativa produktkoncept. Ett av deras innovativa elavtal är Vintertrygg, där kunder får ett fast elpris över vintern och ett rörligt elpris under sommaren.

- Varför behöva välja mellan fast och rörligt elpris när man kan få bägge? Vår avtalsform Vintertrygg är ett innovativt koncept som är passande året om och som inger trygghet för kommande vintrar. Med detta förmånliga koncept bevisar vi än en gång att vi är ett enkelt val för kunder som uppskattar billig el. Vi ser nu fram emot att fortsätta stärka Göta Energis utmanarposition på den svenska elmarknaden, säger pressansvarig på Göta Energi.