Göteborgs nya sänktunnel öppnar 16 december

Marieholmstunneln, som är ett av Västsvenska paketets största projekt, knyter samman E6 till Oslo med E45 och E20 till Stockholm. Tunneln ska avlasta den hårt trafikerade Tingstadstunneln med cirka 50 000 fordon per dygn. Tunneln bidrar till att det blir enklare att pendla och skapar mer plats för näringslivets transporter.
– Ser vi till de älvförbindelser Göteborg har idag så finns en stor sårbarhet i trafiksystemet vid olyckor, oväntade händelser plus att vi har en tillväxt av transporter och människor. Ett av de viktigaste målen med den nya tunneln är att avsevärt minska dessa sårbarheter, säger projektchef Stein Kleiven.
Marieholmstunneln är en riktig sänktunnel och endast ett fåtal tunnlar i världen per år byggs med liknande teknik.
- Det är en utmaning att bygga tunnel under Göta älv eftersom det är trångt, känslig lera, olika densitet på vattnet, vattenströmmar och skiftande djup. Botten på Göta älv har muddrats för att tunneln inte ska störa fartygstrafiken, säger Stein Kleiven.
Totalt är tunneln cirka 500 meter lång varav 300 meter är sänktunnel. Sänktunneln består av tre delar som vardera är cirka 100 meter långa, 30 meter breda, 10 meter höga och väger 25 000 ton styck. Delarna gjöts en åt gången i betong i en torrdocka vid älven. Ändarna förslöts och sedan fylldes torrdockan med vatten och fraktades ut i vattnet. De två första delarna förtöjdes i älven tills den sista lades på plats. Därefter kopplades de ihop under vatten med gummikopplingar och ändarna togs bort. Sedan fortsatte arbetet med att installera all komplicerad teknik. Alla system har noggrant testats, först i fabrik och sedan i tunneln.
- Säkerheten är en mycket viktig aspekt och här fyller de tekniska systemen en viktig funktion, säger Stein Kleiven.
Bland annat styrs ventilationen i tunneln av teknik när fläktarna behöver startas i samband med till exempel stillastående trafik eller brand. En miljon simuleringar har därför gjorts endast av ventilationen. Likaså är regleringen av ljuset och utpumpningen av vatten ur tunneln viktigt ur säkerhetssynpunkt. Ett trafikstyrningssystem finns också samt kameror som upptäcker olyckor, om någon får stopp eller kör åt fel håll.
Fakta Marieholmstunneln
Marieholmstunneln är en ny vägtunnel under Göta älv i Göteborg. Tunneln är cirka 500 meter lång varav 300 meter är en sänktunnel. De tre delarna av sänktunneln väger totalt 75 00 ton, vilket motsvarar 300 blåvalar. Det finns tre körfält i vardera riktningen och hastigheten är 70 kilometer i timmen. Tunneln byggdes mellan 2014 och 2020 och har kostat cirka 3,5 miljarder kronor. Tunneln är en del av Marieholmsförbindelsen som även innefattar en ny järnvägsbro över Göta älv samt två nya trafikplatser vid sidan om älven. Marieholmsförbindelsen är en del av det Västsvenska paketet.
Läs mer om Marieholmstunneln på:www.trafikverket.se/marieholmstunneln
Kontakta Anna Hansson om ni vill ha filmklipp från tunnelmynningen och inifrån tunneln.
Kontakter
Stein Kleiven, projektchef Marieholmsförbindelsen: 010-123 87 38, 070-573 95 61 eller stein.kleiven@trafikverket.se.
Anna Hansson, mediekommunikatör Trafikverket: 010-123 18 20, 073-819 47 54 eller anna.d.hansson@trafikverket.se.
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
KOMPLETTERING - Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg18.12.2025 17:54:22 CET | Pressinbjudan
Bostads- och Infrastrukturminister, Andreas Carlson kommer också att närvara på fredagens presskonferens. I övrig gäller tidigare utskickad pressinbjudan.
Nio av tio tåg i tid i november när punktligheten steg18.12.2025 10:02:07 CET | Pressmeddelande
Under november kom resenärerna på nio av tio persontåg fram i tid. Punktligheten förbättrades jämfört med månaden innan och samma månad förra året. Rekordmånga tåg för november rullade i spåren, som rustas mer än någonsin.
Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg17.12.2025 12:37:57 CET | Pressinbjudan
Trafikverkets bjuder tillsammans med SJ, VR och Jernhusen in till en pressträff på Stockholms Centralstation. Syftet är att visa hur Trafikverket och järnvägsbranschen har förberett sig för att alla ska komma fram smidigt till julfirandet.
Intensiv resehelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:28:07 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest reseintensiva helger, då många ger sig ut på våra vägar och järnvägar. Trafikverket är väl förberedda för att hantera snö, kyla och halka på våra statliga vägar och järnvägar, dygnet runt. Allt för att alla resenärer ska kunna resa smidigt under julen.
Intensiv trafikhelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger, då många ger sig ut på vägarna. Växlande väderförhållanden och skiftande väglag gör att bilister behöver vara extra uppmärksamma. Anpassa farten efter vädret och trafikförhållandena – och kör aldrig snabbare än den hastighetsgräns som gäller.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum




