Arla

Gräddfilen firar 70 år på midsommarbordet

Dela

Smör, ost, sill, färskpotatis och gräddfil. I sommar fyller Arlas klassiska gräddfil 70 år och har alltjämt en självklar plats på midsommarbordet. Mejerikooperativet producerar tre-fyra gånger mer gräddfil under midsommarveckan än en vanlig vecka.

Med sin slogan ”Gräddfil – en läckerhet” lanserades produkten sommaren 1952. Från att ha konsumerats nästan enbart på sommaren används gräddfilen i dag året runt.
Med sin slogan ”Gräddfil – en läckerhet” lanserades produkten sommaren 1952. Från att ha konsumerats nästan enbart på sommaren används gräddfilen i dag året runt.

– Så fort den första färskpotatisen kommer ökar svenskarnas sug efter gräddfil. Och i juni säljer vi mer än tre gånger så mycket som en vanlig månad, med midsommar som en självklar höjdpunkt, säger Jörgen Thunholm, mejerichef på Arla i Stockholm.

Arla lanserade sin gräddfil sommaren 1952. Den marknadsfördes både som mat och dessert och var tänkt att bli en renodlad sommarprodukt – inte minst passade den till midsommarsillen. Gräddfilen var den första förädlade moderna mjölkprodukten i Arlas sortiment och kom till genom olika tester att kultivera mjölk.

Sedan dess har gräddfil etablerat sig som en året-runt-produkt. Numera köper svenskarna cirka 11 000 ton gräddfil om året från Arla. Men den absoluta toppen är under midsommar då det säljs tre-fyra gånger mer gräddfil än en vanlig vecka.

Fakta Arlas gräddfil:

  • Arlas gräddfil tillverkas med hjälp av en blandning av färsk grädde och skummjölk och har 12 procents fetthalt, den laktosfria varianten har en fetthalt på 10 procent.
  • Konsistensen och den karaktäristiska smaken skapas genom att grädden syras med en syrningskultur.
  • Under midsommarveckan säljs tre-fyra gånger mer gräddfil än en vanlig vecka.
  • 15 procent av all gräddfil säljs i juni, totalt drygt 1 600 ton.
  • Total försäljning över året är 11 000 ton.
  • Lanserades sommaren 1952. Mer om gräddfilens historia 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Med sin slogan ”Gräddfil – en läckerhet” lanserades produkten sommaren 1952. Från att ha konsumerats nästan enbart på sommaren används gräddfilen i dag året runt.
Med sin slogan ”Gräddfil – en läckerhet” lanserades produkten sommaren 1952. Från att ha konsumerats nästan enbart på sommaren används gräddfilen i dag året runt.
Ladda ned bild

Om

Arla
Arla
Rättarvägen 3
169 68 SOLNA

08−789 50 00https://www.arla.se/

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas tolv mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

 

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Semifinalisterna utvalda i tävlingen Arla Guldko 20239.1.2023 09:16:19 CET | Pressmeddelande

Nu har semifinalisterna utsetts i Arla Guldko 2023 i kategorierna Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft samt Bästa Seniormatglädje. Syftet med tävlingen är att sätta ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje. Nästa steg i tävlingen är jurygruppernas fortsatta arbete med att utse tre finalister i respektive kategori. Vinnarna koras slutligen vid den stora finalen den 8 maj 2023.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum