Gunilla firade Valborg med att sätta tre nya svenska damrekord i segelflyg

Landskronas Gunilla Lundström-Lindell firade Valborg med att putsa tre svenska damrekord. – Det var utmanande väder med kyla och snöskurar, berättar Gunilla om flygningen som sträckte sig upp till Tranemo i nordväst och ut till Alsterbo – cirka 35 km från den svenska östkusten innan flyget gick hem mot Landskrona och mållinjen i Höör.

Gunilla Lundström-Lindell, Landskrona Flygklubb har satt tre nya svenska rekord under Valborg. Hastighet på 500 km triangel: 82,9 km/h. Distans på triangelflygning 515 km och fri sträcka med max 3 brytpunkter 553 km.

Gunilla Lundström-Lindell ifrån Landskrona Flygklubb satte tre nya svenska rekord under Valborg. De tre rekorden är:

• Hastighet på 500 km triangel: 82,9 km/t det tidigare rekordet sattes av Teresa Toivonen 1989 och var på 76 km/t
  • Distans på triangelflygning 515 km (inget tidigare rekord noterat).
  • Distans fri sträcka med max 3 brytpunkter 553 km, vilket innebär att Gunilla slår sitt gamla rekord på 511,5 km från 2014.

Gunilla Lundström-Lindell, Landskrona Flygklubb satte tre nya svenska rekord under Valborg. Hastighet på 500 km triangel: 82,9 km/h. Distans på triangelflygning 515 km och fri sträcka med max 3 brytpunkter 553 km. På bilden ser ni hur hon flög den 515 km fördeklarerade banan.

Tre svenska mästare i segelflyg är idag korade efter en veckas tävlande över Feringe10.7.2021 14:25:04 CEST | Pressmeddelande

Idag var sista möjliga tävlingsdag vid SM i segelflyg i Feringe utanför Ljungby. Tyvärr regnade dagen bort, men tävlingen har fått fem utslagsgivande tävlingsdagar av åtta möjliga. – Jag är nöjd med tävlingarna. Det är inte helt lätt för en liten förening som Feringe Segelflygklubb att få till det. Vi har lyckats tävla de dagar vädret tillåtit det och fått korat tre svenska mästare, berättar Gunnar Axelsson, tävlingsledare.

Svensk Flygsports Miljöpris 202028.12.2020 10:46:52 CET | Pressmeddelande