Hälften av städ- och serviceföretagen gör sig av med personal
– Att hälften av städ- och serviceföretagen redan tvingats dra ner på personal är inte konstigt. De fasta kostnaderna för företagen är höga samtidigt som intäkterna faller, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
80 procent av städ- och serviceföretagen har fått minskade intäkter till följd av coronakrisen. Mer än vart tredje serviceföretag (34,5 procent) har ett intäktsbortfall på 30 procent eller mer. Och nästan hälften (45 procent) har ett intäktsbortfall på 20 procent eller lägre. Bara vart femte företag (21,1 procent) har inte tappat några intäkter.
– Arbetsgivaravgiften måste sänkas för alla anställda och staten måste ta sjuklöneansvaret retroaktivt från 11 mars då karensdagen togs bort. Dessutom måste man kunna permittera till 100 procent av arbetstiden, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Mer än sex av tio företag (62,5 procent) uppger att risken för brist på likviditet har ökat. Samtidigt är det knappt sju procent som har sökt om krediter. Av dessa har en dryg tredjedel beviljats stöd, det motsvarar åtta företag.
Bara tre av tio städ- och serviceföretag (31,6 procent) kommer använda sig av korttidspermitteringar, enligt enkäten. Anledningen till att de inte använder systemet är att de istället säger upp personal, tycker att det är för krångligt och gör sig av med timanställda.
Om enkäten
Enkäten har skickats till 1 100 av Almega Serviceföretagens medlemsföretag. Den besvarades mellan den 2 och den 6 april 2020 av 343 medlemsföretag. Det motsvarar en svarsfrekvens på 32 procent.
Kontaktuppgifter
Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert Almega Serviceföretagen, 073-042 90 37, pernilla.enebrink@almega.com
Nyckelord
Kontakter
Pernilla EnebrinkNäringspolitisk expert
Tel:0730 42 90 37pernilla.enebrink@almega.seMichelle JacobssonKommunikatör
Arbetar med Almega Serviceföretagens kommunikation via webb, sociala medier mm.
Bilder
Länkar
Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen cirka 1 250 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Rutindikatorn: Rutavdragen håller sig på en stabil nivå – trots lågkonjunktur11.4.2024 13:58:11 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Hittills under 2024 har svenskarna köpt tjänster för över 1,7 miljarder kronor – en minskning med mindre än en procent jämfört med förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Serviceföretagen välkomnar beslutet att utreda Konkurrensverkets sanktionsmöjligheter mot osund offentlig konkurrens16.2.2024 08:53:07 CET | Pressmeddelande
Städ- och servicebranschen har länge kritiserat systemfel i konkurrenslagstiftningen när det kommer till osund konkurrens från offentliga verksamheter, främst från statligt helägda Samhall.
Rutindikatorn: 2023 blev ett trendbrott efter rekordåren16.1.2024 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nästan 1,3 miljoner svenskar gjorde avdrag för hushållsnära tjänster till ett värde av cirka 7,4 miljarder kronor under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. Därmed blev 2023 året då rut-tjänsterna minskade för första gången sedan avdragets införande, visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Nytt kollektivavtal för fönsterputs3.11.2023 09:33:00 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen har idag, tillsammans med Fastighetsanställdas förbund, träffat ett nytt kollektivavtal för fönsterputs. Det nya avtalet löper på 24 månader och har ett avtalsvärde på 7,4 procent.
Kundpartner Syd – Årets Städföretag 202313.10.2023 10:31:22 CEST | Pressmeddelande
Kundpartner Syd förflyttar branschen genom att lyfta städning som en arbetsmiljöfråga för sina kunder. Det är en viktig anledning till att företaget utnämnts till Årets Städföretag under Stora Städbranschdagen 2023. Priset ges till ett föredöme i städbranschen som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum