Halvering av uppsagda tjänstemän under 2021

Den privata arbetsmarknaden i Sverige har återhämtat sig starkt under 2021. En summering av antalet privatanställda tjänstemän som sökt stöd hos TRR visar en minskning med 54 procent jämfört med pandemiåret 2020. För att hitta samma låga nivå får man gå tillbaka till 2007. Det visar en sammanställning av statistik för 2021 från TRR, en ledande aktör inom omställning och förändringar som rör det privata näringslivet.

Under 2021 ansökte 11 634 privatanställda tjänstemän stöd hos TRR att jämföra med 25 541 under 2020, vilket är en minskning med 54 procent. För att hitta liknande låga siffror får man titta tillbaka till 2007, då antalet var 10 213.

-        2021 har varit speciellt på många sätt inte minst mot bakgrund av den pågående pandemin. Det är väldigt glädjande att så många privatanställda tjänstemän trots detta fått en positiv lösning med hjälp av oss på TRR. Vi ser tydligt att arbetsmarknaden återhämtat sig snabbare än vad vi kunde förutspå, säger Lennart Hedström, VD på TRR.

Att antalet privatanställda tjänstemän som under 2021 sökt stöd hos TRR har minskat så pass kraftigt i hela Sverige, beror bland annat på rejäla minskningar i storstadsregionerna och i Norrland.I Västra Götaland minskade andelen med 62 procent under 2021 jämfört med 2020. Utvecklingen i Stockholms län och i norra Sverige är liknande, och där var minskningen 53 procent under samma period. I Skåne län minskade antalet privatanställda tjänstemän som sökte stöd hos TRR från 3 108 under 2020 till 1 641 under 2021, en minskning med 47 procent.

Fler tjänstemän ser tidsbegränsade anställningar som ett alternativ

Av de privata tjänstemän som var aktiva* och inskrivna hos TRR under 2021, har 16 513 fått en ny positiv lösning vilket innebär att de har fått nytt arbete, valt att påbörja en utbildning eller startat egen verksamhet. Det är en ökning med 9 procent jämfört med 2020 då motsvarande siffra var 15 126.

Av de som fick en ny positiv lösning gick 9 270 personer till tillsvidareanställning, vilket är en ökning med 8 procent jämfört med 2020. 4 559 personer fick en tidsbegränsad anställning, en ökning med 23 procent jämfört med 2020. 1 491 personer påbörjade en längre utbildning**, och 1 193 personer valde att starta eget.

-        Vad som är intressant är att allt fler personer väljer tidsbegränsade anställningar som ett alternativ. Det tyder dels på viss osäkerhet på arbetsmarknaden, dels på att fler tjänstemän kan tänka sig ett mer rörligt arbetsliv, vilket är en förutsättning för en konkurrenskraftig svensk arbetsmarknad. Varje ny erfarenhet ger en ytterligare rad i varje persons CV, samt självklart den signal det skickar till en ny arbetsgivare att du har både viljan, förmågan, nyfikenheten och intresset av att lära nytt, säger Lennart Hedström.

Flest nya positiva lösningar i Sveriges storstadsregioner
Störst ökning av andelen privatanställda tjänstemän som fått en ny positiv lösning med stöd från TRR under 2021, skedde i Sveriges storstadsregioner. Allra störst var ökningen i Stockholms län, där 5 201 privatanställda tjänstemän fick hjälp med nästa steg i sin karriär, en ökning med 24 procent jämfört med 2020. I Västra Götalands län var det 3 702 privatanställda tjänstemän som fick motsvarande hjälp, vilket innebär en ökning med 20 procent jämfört med 2020.

Övriga siffror från TRR, år 2021 (Sverige)

• 11 634 privatanställda tjänstemän sökte stöd hos TRR (25 541 under 2020)
  • 16 513 privatanställda tjänstemän fick en ny positiv lösning (15 126 under 2020)

De branscher som främst rekryterade 2021 var:

• Handel & Försäljning
  • Offentlig sektor
  • Data/IT
  • Bygg/Anläggning/Fastighet
  • Service & Tjänster
  • Verkstad & Metall
  • Transport & Rederi

Län med flest uppsagda privatanställda tjänstemän 2021:

• Stockholms län 3 739
  • Västra Götalands län 2 268
  • Skåne län 1 641
  • Hallands län 415
  • Östergötlands län 380
  • Uppsala län 355
  • Jönköpings län 331

Län med högst andel*** aktivt arbetssökande som gått vidare till positiv lösning 2021:

• Gotlands län 98 procent
  • Uppsalas, Örebros och Västerbottens län 97 procent
  • Östergötlands, Jämtlands, Norrbottens och Västernorrlands län 96 procent

*Med aktiv menas en tjänsteman som lämnat TRR och aktivt sökt ny sysselsättning. Som icke aktiv räknas de tjänstemän som lämnar TRR med exempelvis pension eller föräldraledigt.

**6 månader eller längre.

***Procentuell andel tjänstemän som gått vidare till arbete, studier eller startat eget.

Katrin Ludvigsson, tf pressansvarig Tel: 073-3388629, katrin@rippler.se

Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän i Västra Götaland under första kvartalet4.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemän i Västra Götaland har sett mycket ljus ut under första kvartalet 2022. Trots en orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är endast 1054 tjänstemän i Västra Götaland just nu i omställning. Detta visar färska siffror från TRR – omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.

Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän i Stockholm under första kvartalet4.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemän i Stockholmsregionen fortsätter att vara stark under första kvartalet 2022. Trots en orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är endast 1729 tjänstemän i omställning i Stockholms län. Detta visar färska siffror från trygghetsrådet TRR - omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.

Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän i Norrland under första kvartalet4.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemän i Norrland fortsätter att vara mycket stark under första kvartalet 2022. Trots orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är endast 420 tjänstemän i omställning i Gävleborgs län, Jämtlands län, Västerbotten, Västernorrland och Norrbotten. Detta visar färska siffror från TRR - omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.