Handbagage ökar när flygbolagen tar betalt för incheckat

Fler och fler flygbolag har börjat ta betalt för incheckat bagage. Denna trend sätter sina spår, och många resenärer väljer i större utsträckning än tidigare att resa endast med handbagage för att undvika extra avgifter. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Att fler flygbolag nu har börjat ta betalt för incheckat bagage är en trend som fått konsekvenser på hur svenska resenärer väljer packning inför en resa. Många resenärer försöker oftare än tidigare att resa endast med handbagage, för att undvika de extra avgifter som tillkommer när flygbolagen tar betalt för incheckade väskor.

12 procent av de resenärer som har förändrat sitt utlandsresande under de senaste 3 åren uppger att just bagagefrågan är den största förändringen, och att de som följd allt oftare väljer att inte ta med en större väska som måste checkas in. Det är främst de yngre resenärerna i åldern 18-30 år (19 procent) som idag oftare försöker resa med endast handbagage, medan resenärer mellan 51-65 år (5 procent) är minst påverkade av de nya avgifterna.

Resenärer från Malmöområdet uppger i klart störst utsträckning att de oftare försöker resa med endast handbagage. Nästan var fjärde malmöit (37 procent) väljer att resa lätt. Från Malmö, med både Sturup och Kastrup som bra avreserflygplatser, är det nära till många av Europas spännande destinationer. Det bekväma avståndet gynnar kortare semestrar som exempelvis weekendresor, under vilka det är naturligt att resa med endast handbagage.

- För en kortare resa klarar sig de flesta resenärer med endast en kabinväska, och weekendresornas ökade popularitet i kombination med resenärernas ökade prismedvetenhet gör att allt fler väljer att inte checka in en väska på flyget när de åker på semester, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Boende i norra Mellansverige är de som i minst utsträckning påverkats av de extra avgifterna. Endast 6 procent uppger att de på grund av extra avgifter oftare försöker resa med endast handbagage, jämfört med för tre år sedan.

Källa: Tickets Sifoundersökning, svenska resenärer som uppger att deras utlandsresande har förändrats de senaste tre åren (62 procent), riksrepresentativt urval.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus28.9.2018 15:40Pressmeddelande

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.