Handbagage ökar när flygbolagen tar betalt för incheckat

Fler och fler flygbolag har börjat ta betalt för incheckat bagage. Denna trend sätter sina spår, och många resenärer väljer i större utsträckning än tidigare att resa endast med handbagage för att undvika extra avgifter. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Att fler flygbolag nu har börjat ta betalt för incheckat bagage är en trend som fått konsekvenser på hur svenska resenärer väljer packning inför en resa. Många resenärer försöker oftare än tidigare att resa endast med handbagage, för att undvika de extra avgifter som tillkommer när flygbolagen tar betalt för incheckade väskor.

12 procent av de resenärer som har förändrat sitt utlandsresande under de senaste 3 åren uppger att just bagagefrågan är den största förändringen, och att de som följd allt oftare väljer att inte ta med en större väska som måste checkas in. Det är främst de yngre resenärerna i åldern 18-30 år (19 procent) som idag oftare försöker resa med endast handbagage, medan resenärer mellan 51-65 år (5 procent) är minst påverkade av de nya avgifterna.

Resenärer från Malmöområdet uppger i klart störst utsträckning att de oftare försöker resa med endast handbagage. Nästan var fjärde malmöit (37 procent) väljer att resa lätt. Från Malmö, med både Sturup och Kastrup som bra avreserflygplatser, är det nära till många av Europas spännande destinationer. Det bekväma avståndet gynnar kortare semestrar som exempelvis weekendresor, under vilka det är naturligt att resa med endast handbagage.

- För en kortare resa klarar sig de flesta resenärer med endast en kabinväska, och weekendresornas ökade popularitet i kombination med resenärernas ökade prismedvetenhet gör att allt fler väljer att inte checka in en väska på flyget när de åker på semester, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Boende i norra Mellansverige är de som i minst utsträckning påverkats av de extra avgifterna. Endast 6 procent uppger att de på grund av extra avgifter oftare försöker resa med endast handbagage, jämfört med för tre år sedan.

Källa: Tickets Sifoundersökning, svenska resenärer som uppger att deras utlandsresande har förändrats de senaste tre åren (62 procent), riksrepresentativt urval.

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45:00Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.