Här är idrotterna för SM-veckan sommar i Umeå 2023

Nu är det klart vilka idrotter som är aktuella för SM-veckan sommar 2023 i Umeå. Triathlon och klättring gör comeback på programmet och kommer tillsammans med bland annat truppgymnastik, simning, orientering och rallysprint göra upp om medaljerna.

SM-veckan är tillbaka i Umeå för andra gången. Den här gången står björkarnas stad värd för en sommarvecka. Umeå har tidigare arrangerat SM-veckan vinter 2014.

Den 27 juni – 2 juli 2023 är dags för kampen om SM-gulden i Umeå.

Triathlon och klättring är tillbaka på SM-programmet, likaså dragkamp och radiostryd bilsport.

- SM-veckan ska ju vara lite av ett smörgåsbord av idrott. Tack vare att så många idrotter ansöker så kan vi presentera ett urval av idrotter till SM-veckan i Umeå med stor bredd och någonting för alla. Vi har också en dialog med ytterligare någon idrott som ansökt som eventuellt kan erbjudas en plats, säger Maria Hallberg, projektledare SM-veckan, Riksidrottsförbundet.

- Vi har landat i en bra och spännande mix av idrotter med lokal förankring. Vi kommer kunna nyttja många av våra fina befintliga arenor som Nydala, Umeå Energi Arena, Mariehemsängarna och förhoppningsvis på den nya asfaltsbanan på Ersmarksberget, men framför allt kommer vi flytta ut idrotten till centrum där idrotten blir en del av folkfesten, säger Dan Vähä, lokal projektledare SM-veckan Umeå 2023.

Idrotter som vill vara med på SM-veckan måste ansöka. Urvalet och beslutet om vilka idrotter som erbjuds att vara med på SM-veckan tas av Riksidrottsförbundet och Sveriges television tillsammans med värdstaden.

Här är idrotterna som är aktuella att vara med på SM-veckan sommar i Umeå:

• 3x3 basket och rullstolsbasket
  • Aquabike
  • Artistisk gymnastik
  • Bangolf
  • Beach Soccer
  • Boule (precisionsskytte)
  • Bowling
  • Casting (Haspel Arenberg)
  • Cricket (T10)
  • Cykel och paracykel
  • Dragkamp (Lag)
  • Frisbee (Allround)
  • Kanotpolo
  • Klättring (Led)
  • MTB XCE (sprint)
  • Orientering (Knockout-sprint)
  • Radiostyrd Bilsport
  • Rallysprint
  • Rullskidor
  • Simning och parasimning
  • Skateboard (slalom)
  • Triathlon
  • Truppgymnastik
  • Wakeboard

Med reservation för ändringar.

För mer information kontakta:

Maria Hallberg
Projektledare SM-veckan, Riksidrottsförbundet
maria.hallberg@rfsisu.se

Dan Vähä
Lokal projektledare, SM-veckan Umeå 2023
dan.vaha@umea.se

---------------------------------------------------------------------------------

Kommande SM-veckor:

SM-veckan sommar: Linköping (27 juni – 3 juli)

SM-veckan vinter: Skövde (30 januari – 3 februari)
SM-veckan sommar: Umeå (27 juni -2 juli)

SM-veckan vinter: Luleå/Boden
SM-veckan sommar: Västerås

Det här är SM-veckan
SM-veckan samlar svenska seniormästerskap och genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar. SM-veckan är öppen för Riksidrottsförbundets medlemmar, 71 specialidrottsförbund, vilka representerar upp emot 210 idrotter. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.

43 procent av idrottsföreningar i storstäder och storstadsnära kommuner har brist på tid och plats - tvingas säga nej till nya medlemmar  31.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

43 procent av idrottsföreningarna i storstäder och storstadsnära kommuner uppger att de har stort behov av fler tider och fler ytor att idrotta på. Störst är problemet för de idrotterna med stor barn- och ungdomsidrott. En konsekvens är att alla som vill inte kan idrotta när föreningarna säger nej till nya medlemmar på grund av brist på tid och plats. Dessutom upplever nästan 50 procent av idrottsföreningarna över hela landet att det finns ett stort renoveringsbehov.