Här är svenskarnas mest älskade ovanor i hemmet - IKEA har bett Novus ta fram hela listan
Att städa eller bädda sängen för sällan, eller somna i soffan, är svenskarnas mest gillade ovanor i hemmet. Över hälften uppger även att de inte är beredda att ändra på vissa av sina ovanor. Trots att de stör andra i hushållet. Det visar en ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av IKEA.

IKEA är experter på livet hemma, en titel som förpliktigar. För att bli ännu bättre på att skapa en bättre vardag för de många människorna har IKEA låtit undersöka svenskarnas syn på vanor och ovanor i hemmet. Undersökningen visar att 56 procent av svenskarna gillar sina ovanor och inte är beredda att ändra på dem, även om andra stör sig på dem.
Kvinnor i åldersgruppen 18–29 år är den grupp som är mest självkritisk - här uppger hela 44 procent att de stör sig på vissa av sina egna vanor.
– Ingen människa är perfekt, och inte heller något hem. För att trivas bättre med livet hemma tror vi att vi måste släppa bilden av det perfekta hemmet och istället stå upp för och hylla de ovanor vi älskar, säger Sara Vestberg, inredningsansvarig på IKEA Sverige.
Undersökningen visar att drygt hälften av svenskarna ofta eller ibland stör sig på andras vanor, och en tredjedel att de ofta eller ibland stör sig på sina egna vanor. Det går även att se att yngre personer stör sig mer än äldre på sina egna och andras vanor. I åldersgruppen 18–29 år stör sig 70 procent ofta eller ibland på andras vanor och 55 procent på vissa av sina egna vanor.
– Det finns självklart även ovanor som skapar problem för oss - eller för dem vi bor med. Genom att lära oss mer om svenskarnas vanor och ovanor i hemmet kan vi också fortsätta att bidra till att skapa fler smarta lösningar, fortsätter Sara Vestberg på IKEA.
Lista över svenskarnas mest gillade ovanor i hemmet
1. Bäddar sällan sängen, 19 procent
2. Somnar i soffan, 15 procent
3. Städar för sällan, 10 procent
4. Har för hög volym när jag lyssnar på/spelar musik, 7 procent
5. Snarkar när jag sover, 7 procent
6. Äter i sängen, 6 procent
7. Scrollar på mobiler under måltider, 6 procent
8. Diskar inte efter en måltid, 6 procent
9. Har en o-organiserad garderob, 6 procent
10. Sopsorterar inte tillräckligt noggrant, 6 procent
11. Lämnar kläder på golvet, 5 procent
12. Går inte ut med soporna förrän sopkorgen är överfull, 5 procent
13. Rensar inte kylskåpet på utgången mat, 3 procent
14. Tvättar för sällan, 3 procent
15. Håller inte ordning på var jag lagt grejer i hemmet, 2 procent
16. Smaskar/låter när jag äter, 1 procent
Lista över svenskarnas vanligaste ovanor i hemmet
1. Bäddar sällan sängen, 27 procent
2. Städar för sällan, 26 procent
3. Snarkar när jag sover, 21 procent
4. Lämnar kläder på golvet, 18 procent
5. Somnar i soffan, 16 procent
6. Har en o-organiserad garderob, 15 procent
7. Sorterarinte tillräckligt noggrant, 14 procent
8. Går inte ut med soporna förrän sopkorgen är överfull, 14 procent
9. Diskar inte efter en måltid, 13 procent
10. Scrollar på mobilerunder måltider, 11 procent
11. Rensar inte kylskåpet på utgången mat, 8 procent
12. Äter i sängen, 6 procent
13. Har för hög volym när jag lyssnar på/spelar musik, 6 procent
14. Tvättar för sällan, 5 procent
15. Håller inte ordning på var jag lagt grejer i hemmet, 5 procent
16. Smaskar/låter när jag äter, 2 procent
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av IKEA. Syftet med undersökningen är att undersöka svenska allmänhetens inställning till ovanor i hemmet. Undersökningen innefattar 1080 genomförda webintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel med 18–79 åringar under perioden 13–18 maj, 2022. Deltagarfrekvensen var 58 procent.
Bilder


Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Hej Sydamerika, Chile och Falabella – Välkomna till IKEA-familjen!10.8.2022 17:40:36 CEST | Pressmeddelande
IKEAs koncept kommer nu att nå de många människorna på en helt ny kontinent genom att det allra första IKEA-varuhuset i Sydamerika öppnade i Santiago de Chile den 10 augusti. Utöver att öppna ett nytt varuhus startar IKEA Chile även e-handel, ett distributionscenter och upphämtningsställen som gör IKEA tillgängligt för de många människorna i hela landet.
IKEA och O-Ringen bjöd in till orienteringstävling i varuhuset i Uppsala28.7.2022 11:30:37 CEST | Pressmeddelande
Har du någonsin gått vilse i ett tag-själv-lager? För första gången någonsin anordnade IKEA en orienteringstävling på ett av sina varuhus. Den 27 juli tävlade 1400 orienterare från hela landet om vem som bäst kunde ta sig genom heminredningsavdelningar, kassalinjer och lager med karta och kompass.
IKEA låter sig inspireras av naturfilmernas värld - utforskar olika sovstilar i ny global kampanj18.7.2022 14:15:02 CEST | Pressmeddelande
I en ny global kampanj låter IKEA sig inspireras av naturfilmernas värld och tar sig en närmare titt på människors olika sovvanor och sovstilar. Kampanjen startar i Sverige nu - i vecka 29.
IKEA och WIP Industries investerar i ny fabrik för kastruller i småländska Åseda - ska drivas med förnybar energi och använda återvunnet stål1.7.2022 09:32:38 CEST | Pressmeddelande
IKEA ökar sin produktion i Sverige genom att investera i en helt ny fabrik för grytor och kastruller i småländska Åseda. Anläggningen ska drivas med förnybar energi och använda återvunnet stål i produktionen. Med höga krav på hållbar produktion ska den nya fabriken producera flera miljoner IKEA grytor och kastruller varje år. Syftet är att erbjuda IKEA kunder i Europa ännu mer prisvärda och hållbara produkter.
Idag öppnar IKEA sitt nya varuhus i Gallerian mitt i Stockholm30.6.2022 14:25:08 CEST | Pressmeddelande
Idag, torsdagen den 30 juni, tar IKEA nästa steg i sin jättesatsning på Stockholm genom att öppna ett drygt 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus som sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Tack vare satsningen kommer IKEA närmare stockholmarna och blir ett självklart besöksmål i de centrala delarna av Stockholm – inte minst via ett helt nytt matkoncept med frukost, lunch och till och med after work.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum