Serviceföretagen

Hemfrid blir medlemmar i Almega Serviceföretagen

Dela

Hemfrid, Sveriges största bolag inom hushållsnära tjänster, är från och med 1 april medlemmar i Almega Serviceföretagen. – Det känns otroligt bra att få samverka med andra hemserviceföretag inom Almega för att stärka branschen, säger Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, Hemfrid.

På bilden: Frida Koff, Hemfrid & Adam Dobbertin, Almega Hemserviceföretagen
På bilden: Frida Koff, Hemfrid & Adam Dobbertin, Almega Hemserviceföretagen

– Vi har länge arbetat för att höja branschens status, och att Hemfrid ansluter till vår organisation stärker hemservicebranschen ytterligare, säger Adam Dobbertin, avtalsansvarig för Almega Hemserviceföretagen.

Hemfrid har länge varit en ledande aktör inom hushållsnära tjänster och har sin huvudverksamhet inom hemstädning. Företaget grundades 1996 av Monica Lindstedt för att underlätta vardagen och få livspusslet att gå ihop för fler familjer.

–Vi vill fortsätta professionalisera yrket, främja sund konkurrens och driva branschfrågorna framåt. Därför väljer vi nu att bli medlemmar hos Almega Serviceföretagen för att accelerera det arbetet, säger Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, Hemfrid.

Att köpa hushållsnära tjänster blir alltmer populärt i Sverige, och branschen har haft en stark utveckling de senaste åren. Bara under 2021 var tillväxten 16 procent jämfört med 2020, visar Rutindikatorn som baseras på statistik från Skatteverket, som har analyserats av Almega Hemserviceföretagen.

Fler och fler privatkunder vill göra ett medvetet köp av städtjänster. Att välja ett hemserviceföretag med kollektivavtal, är ett sätt att se till att de anställda har allt från kollektivavtalade löner, försäkringar och pensioner.

– Vi ser att många privatkunder vill anlita seriösa hemstädföretag och att kollektivavtal spelar en viktig roll här. Vi tillgängliggör våra medlemmar på serviceforetagen.se, just för att underlätta för kunder, säger Adam Dobbertin, avtalsansvarig, Almega Hemserviceföretagen.

I och med att Hemfrid ansluter sig till Almega Serviceföretagen representerar nu Almega Hemserviceföretagen 63 procent av hemservicebranschen.

Länkar:

Almega Serviceföretagens medlemmar hittas här:
https://www.serviceforetagen.se/om-oss/vara-medlemmar/

Hitta ditt auktoriserade hemserviceföretag här:https://www.serviceforetagen.se/auktoriserade-hemserviceforetag/

Rutindikatorn: https://www.serviceforetagen.se/rutindikatorn/


Fakta kollektivavtal

Genom kollektivavtalet säkerställer kunden att personen som arbetar i en ens hem har rätt till:

- Avtalsenlig lön som revideras årligen
- Arbetsskadeförsäkring
- Tjänstepension
- Omställningsförsäkring, livförsäkring, sjukförsäkring, föräldrapenningtillägg
- Högre ersättningar till exempel vid ob, övertid, semesterlön osv.

För mer information, kontakta gärna:

Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
michelle.jacobsson@almega.se, tel: 072-0194590

Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, Hemfrid
frida.koff@hemfrid.se, tel:070-445 37 00

Nyckelord

Kontakter

Bilder

På bilden: Frida Koff, Hemfrid & Adam Dobbertin, Almega Hemserviceföretagen
På bilden: Frida Koff, Hemfrid & Adam Dobbertin, Almega Hemserviceföretagen
Ladda ned bild

Om

Almega Service­företagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom service­branschen.

Almega Service­företagen är bransch- och arbetsgivar­organisationen för landets service­företag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlems­företag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.

Följ Serviceföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum