Hemfrid blir medlemmar i Almega Serviceföretagen
– Vi har länge arbetat för att höja branschens status, och att Hemfrid ansluter till vår organisation stärker hemservicebranschen ytterligare, säger Adam Dobbertin, avtalsansvarig för Almega Hemserviceföretagen.
Hemfrid har länge varit en ledande aktör inom hushållsnära tjänster och har sin huvudverksamhet inom hemstädning. Företaget grundades 1996 av Monica Lindstedt för att underlätta vardagen och få livspusslet att gå ihop för fler familjer.
–Vi vill fortsätta professionalisera yrket, främja sund konkurrens och driva branschfrågorna framåt. Därför väljer vi nu att bli medlemmar hos Almega Serviceföretagen för att accelerera det arbetet, säger Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, Hemfrid.
Att köpa hushållsnära tjänster blir alltmer populärt i Sverige, och branschen har haft en stark utveckling de senaste åren. Bara under 2021 var tillväxten 16 procent jämfört med 2020, visar Rutindikatorn som baseras på statistik från Skatteverket, som har analyserats av Almega Hemserviceföretagen.
Fler och fler privatkunder vill göra ett medvetet köp av städtjänster. Att välja ett hemserviceföretag med kollektivavtal, är ett sätt att se till att de anställda har allt från kollektivavtalade löner, försäkringar och pensioner.
– Vi ser att många privatkunder vill anlita seriösa hemstädföretag och att kollektivavtal spelar en viktig roll här. Vi tillgängliggör våra medlemmar på serviceforetagen.se, just för att underlätta för kunder, säger Adam Dobbertin, avtalsansvarig, Almega Hemserviceföretagen.
I och med att Hemfrid ansluter sig till Almega Serviceföretagen representerar nu Almega Hemserviceföretagen 63 procent av hemservicebranschen.
Länkar:
Almega Serviceföretagens medlemmar hittas här:
https://www.serviceforetagen.se/om-oss/vara-medlemmar/
Hitta ditt auktoriserade hemserviceföretag här:https://www.serviceforetagen.se/auktoriserade-hemserviceforetag/
Rutindikatorn: https://www.serviceforetagen.se/rutindikatorn/
Fakta kollektivavtal
Genom kollektivavtalet säkerställer kunden att personen som arbetar i en ens hem har rätt till:
- Avtalsenlig lön som revideras årligen
- Arbetsskadeförsäkring
- Tjänstepension
- Omställningsförsäkring, livförsäkring, sjukförsäkring, föräldrapenningtillägg
- Högre ersättningar till exempel vid ob, övertid, semesterlön osv.
För mer information, kontakta gärna:
Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
michelle.jacobsson@almega.se, tel: 072-0194590
Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, Hemfrid
frida.koff@hemfrid.se, tel:070-445 37 00
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder
Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Finalister utvalda till Årets Städföretag 202416.9.2024 16:01:00 CEST | Pressmeddelande
Tre finalister har nu tagits fram till priset Årets Städföretag 2024, Serviceföretaget Pima AB, Städtjänst Westlund AB och Vardagsfrid AB. För att kvalificeras till priset behöver man vara ett Auktoriserat Serviceföretag, samt vara en god förebild för städbranschen. Urvalet görs av en jury bestående av representanter från Almega Städföretagen, Fastighets och Kommunal. Vinnaren presenteras på Stora Städbranschdagen, den 8 oktober.
Rutindikatorn: Rut-tjänster ökade med över 200 miljoner15.8.2024 11:31:30 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på rut-tjänster har under inflationschocken mattats av. Nu syns tydliga tecken på att hushållen återigen köper hushållsnära tjänster i högre utsträckning. Under andra kvartalet 2024 köpte svenskarna tjänster för över 2 miljarder kronor. Det är en ökning med nästan 10 procent jämfört med samma period förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Vilket företag får titeln Årets Städföretag 20242.5.2024 07:31:00 CEST | Pressmeddelande
Nu öppnar nomineringen för priset Årets Städföretag. Ett pris som delas ut till ett auktoriserat städföretag, som varit ett föredöme i branschen, av fack och arbetsgivare tillsammans. Bland tidigare vinnare finns Kundpartner Syd och 50-femme.
Rutindikatorn: Rutavdragen håller sig på en stabil nivå – trots lågkonjunktur11.4.2024 13:58:11 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Hittills under 2024 har svenskarna köpt tjänster för över 1,7 miljarder kronor – en minskning med mindre än en procent jämfört med förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Serviceföretagen välkomnar beslutet att utreda Konkurrensverkets sanktionsmöjligheter mot osund offentlig konkurrens16.2.2024 08:53:07 CET | Pressmeddelande
Städ- och servicebranschen har länge kritiserat systemfel i konkurrenslagstiftningen när det kommer till osund konkurrens från offentliga verksamheter, främst från statligt helägda Samhall.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum