Hemlevererad mat en fortsatt trend även framöver

En undersökning som Simple Feast genomfört i januari visar att 68 procent av svenskarna tror på en ökad efterfrågan av hemlevererad mat de kommande fem åren. Få tror att det kommer att minska. Vanligast är det bland kvinnor mellan 30 och 44 år, där 80 procent tror att efterfrågan på hemlevererad mat kommer att öka.

Under Coronakrisen har flera aktörer som säljer mat direkt hem till dörren upplevt en stor ökning i efterfrågan. Däribland Simple Feast som erbjuder vegetariska och veganska matkassar med mat färdig på 10 minuter.

- Utbudet av olika mattjänster har ökat på senare år. Med tanke på att vi såg en ökad efterfrågan av hemlevererad mat redan innan krisen bröt ut, och att allt fler nu fått upp ögonen för de alternativen, så kan vi nog räkna med en fortsatt trend även efter krisen. Inte minst ser vi att många nu förstår vikten av att välja närproducerad mat. Så troligtvis sker också en utveckling där fler vill konsumera lokalproducerade råvaror framöver, säger Maximilian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.

Idag anger nästan hälften av svenskarna att de lägger en halvtimme eller mer på att laga middag under en genomsnittlig dag. Mest tid lägger personer mellan 30 och 44 år, där nästan 35 procent lägger mer än en halvtimme per måltid.

- Vissa dagar är det ju jättetrevligt att stå länge vid spisen och laga mat men de flesta dagar ska maten bara komma på bordet fort, framförallt om man är en aktiv familj med mycket på gång. Det är roligt att vi kan underlätta för våra kunder och se till att de dagarna också bjuder på vällagad och god mat som samtidigt inte kräver massa tid och tankekraft att förbereda, säger Maximilian Lundin.

Bilaga undersökningsfrågor:

Tror du att efterfrågan på hemlevererad mat till dörren kommer att öka eller minska under de kommande fem åren? Med hemlevererad mat menas allt från leverans av färdiglagad mat till leverans av livsmedel från matvarubutiker.

Öka

Minska

Ungefär som idag

Under en genomsnittlig dag, hur lång tid tar det för dig att tillaga middag?

–20 minuter

21–30 minuter

31–45 minuter

46(+) minuter

Äter/lagar vanligtvis inte middag

Simple Feast har blivit B Corp™-certifierade19.2.2020 10:45:00 CETPressmeddelande

B Corp™ är en internationell certifiering som gör det enklare för människor att välja företag som aktivt arbetar med hållbarhetsfrågor. Certifieringen B Corp™ ges till företag som lever upp till den högsta industristandarden och visar transparens inom ansvarsskyldighet och hållbarhet i syftet att skapa ett mervärde för samhället. B Corp™-certifieringen utfärdas av B Lab – en oberoende, global och ideell organisation.