Simple Feast

Hemlevererad mat en fortsatt trend även framöver

Dela
Coronakrisen har fått allt fler svenskar att handla mat med hemleverans. Men redan innan krisen bröt ut trodde 68 procent av svenskarna att efterfrågan av hemleverad mat troligtvis kommer att öka de kommande fem åren. Det visar en undersökning som Simple Feast genomförde tidigare i år. ”Med tanke på att vi såg en ökad efterfrågan av hemlevererad mat redan innan krisen bröt ut, och att så många nu fått upp ögonen för hemleveranser, så kan vi nog räkna med en fortsatt trend även efter krisen. Särskilt för närodlade råvaror”, säger Maximilian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.

En undersökning som Simple Feast genomfört i januari visar att 68 procent av svenskarna tror på en ökad efterfrågan av hemlevererad mat de kommande fem åren. Få tror att det kommer att minska. Vanligast är det bland kvinnor mellan 30 och 44 år, där 80 procent tror att efterfrågan på hemlevererad mat kommer att öka.

Under Coronakrisen har flera aktörer som säljer mat direkt hem till dörren upplevt en stor ökning i efterfrågan. Däribland Simple Feast som erbjuder vegetariska och veganska matkassar med mat färdig på 10 minuter.

- Utbudet av olika mattjänster har ökat på senare år. Med tanke på att vi såg en ökad efterfrågan av hemlevererad mat redan innan krisen bröt ut, och att allt fler nu fått upp ögonen för de alternativen, så kan vi nog räkna med en fortsatt trend även efter krisen. Inte minst ser vi att många nu förstår vikten av att välja närproducerad mat. Så troligtvis sker också en utveckling där fler vill konsumera lokalproducerade råvaror framöver, säger Maximilian Lundin, Sverigechef för Simple Feast. 

Idag anger nästan hälften av svenskarna att de lägger en halvtimme eller mer på att laga middag under en genomsnittlig dag. Mest tid lägger personer mellan 30 och 44 år, där nästan 35 procent lägger mer än en halvtimme per måltid.

- Vissa dagar är det ju jättetrevligt att stå länge vid spisen och laga mat men de flesta dagar ska maten bara komma på bordet fort, framförallt om man är en aktiv familj med mycket på gång. Det är roligt att vi kan underlätta för våra kunder och se till att de dagarna också bjuder på vällagad och god mat som samtidigt inte kräver massa tid och tankekraft att förbereda, säger Maximilian Lundin.

Bilaga undersökningsfrågor:

Tror du att efterfrågan på hemlevererad mat till dörren kommer att öka eller minska under de kommande fem åren? Med hemlevererad mat menas allt från leverans av färdiglagad mat till leverans av livsmedel från matvarubutiker.

 

Total

Män

Kvinnor

Öka

68 %

69 %

68 %

Minska

4 %

5 %

3 %

Ungefär som idag

19 %

19 %

19 %

Tveksam, vet ej

9 %

7 %

11 %

Under en genomsnittlig dag, hur lång tid tar det för dig att tillaga middag?

 

Total

Män

Kvinnor

–20 minuter

18 %

20 %

15 %

21–30 minuter

30 %

30 %

31 %

31–45 minuter

26 %

26 %

26 %

46(+) minuter

19 %

17 %

22 %

Äter/lagar vanligtvis inte middag

4 %

5 %

4 %

Tveksam, vet ej

2 %

3 %

1 %

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan den 3 och 10 januari 2020. Totalt deltog 1000 respondenter bland svenska allmänheten 18–79 år.

Nyckelord

Kontakter

Om

Simple Feast
Simple Feast
Nybrogatan 38
11434 Stockholm

08-420 029 90https://simplefeast.com/se

Om Simple Feast

Simple Feast har över 90 anställda i Sverige, Danmark, Tyskland och USA. Kärnverksamhet är hemleverans av ekologiska växtbaserade måltider – klara att servera på 10 minuter. Företaget grundades i Köpenhamn 2015 och är sedan oktober 2018 även etablerade i Sverige. Läs mer på simplefeast.com.

Följ Simple Feast

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Simple Feast

Sju vegetariska trender för 202126.1.2021 13:07:00 CET | Pressmeddelande

Allt fler äter grönt och utbudet av vegetarisk mat ökar för varje år. Men vilka är egentligen de stora vego-trenderna för 2021? Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast och vegankock, spår sju trender som kommer att slå under 2021. “Jag tror att det närodlade kommer få ett rejält uppsving under året - inte minst när det kommer till otroliga svenska råvaror som fallit i glömska, såsom alla superbär som växer här”.

Ny adblocker döljer snabbmatsreklam och visar grönsaker istället30.11.2020 13:40:38 CET | Pressmeddelande

Varje år spenderar snabbmatskedjorna miljarder på reklam globalt. Samtidigt möts konsumenterna i betydligt lägre utsträckning av reklam för grönsaker och andra mer hållbara alternativ. Nu lanserar Simple Feast en adblocker som för första gången gör det möjligt att ersätta digitala annonser till bilder på grönsaker. Kampanjen vill belysa snedfördelningen när det kommer till vilken typ av matreklam vi möts av i vardagen.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye