HemSol har förbättrat sin solcellskalkylator

HemSol, som är en informationsportal om Solceller och solcellsteknik, lanserade år 2020 en solcellskalkylator som blev populär redan från start.

"Vi var inte först ut med att ge våra besökare tillgång till en solcellskalkylator, men vi tror att vad vi skapat kan erbjuda något som är nytt i Sverige. Mer specifikt behöver besökaren inte ha några förkunskaper om solceller för att kunna använda sig av kalkylatorn. Utöver det är resultatet träffsäkert, tack vare att besökaren får möjlighet att placera sin solcellsanläggning på sitt tak på ett virtuellt sätt tack vare Google Maps-integrationen".

HemSols investeringskalkyl var dock avancerad redan innan den förbättring som utfördes våren 2021. Den här gången var det främst användarvänligheten som stod i fokus, fortsätter en av grundarna:

"Enligt en undersökning som UX Collective utfört medför goda designval att användarnöjdheten har en potential att öka med uppemot 70 %. Då HemSol.se är en rikstäckande informationsportal för solceller så måste vi våga spänna bågen lite extra. Moderniseringen av solcellskalkylatorn är bara en del av den satsning som vi kommer att genomdriva år 2021."

Som besökare kan man numera även markera flera separata takytor, och utöver det korrigerar solcellskalkylatorn eventuella misstag som besökaren gör i samband med att denne placerar ut sitt solcellssystem. En av grundarna förytligar även att besökarna numera kan räkna på flera olika typer av paneler när denne använder sig av solcellskalkylatorn, och fortsätter:

"Ett typexempel på att vi denna gång främst fokuserat på användarvänlighet är att solcellskalylatorns resultatsida, det vill säga den sista sidan i solcellskalkylatorn, numera består av en sammanfattad och en avancerad vy. Det tycker vi är perfekt då somliga besökare föredrar att enbart ta del av mer överskådlig information, medan denne riktar avancerade frågor åt oss via det chattverktyg som vi infört. Alternativt beställer denna typ av besökare flera solcellsofferter direkt, och hör sig för med installatören gällande avancerande antaganden om exempelvis effektivitet. "

En av medgrundarna av HemSol.se säger att 2021 är året då webbsidan fått sitt nationella genomslag, i och med sajtens goda synlighet i sökmotorernas sökresultat.

Artiklar måste uppdateras än mer kontinuerligt då de regler som gäller för solceller ändras med jämna mellanrum. Det vill säga minst en gång årligen, men oftast mer frekvent än så. Moderniseringen av vår solcellskalkulator är bara ett steg av många, som kommer att bidra till att HemSol kan hävda sig bland de största aktörerna för solcellsjämförelser i Sverige."

Avslutar en av medgrundarna.

Laddningsbox.se - kunskapsportalen som hjälper konsumenter att hitta rätt elbilsladdare18.8.2021 14:53:39 CEST | Pressmeddelande

Den nya elbilstrenden växer sig allt starkare efter att allt fler konsumenter satsar på ett mer klimatvänligt liv. Samtidigt som fler elbilar säljs går också försäljningen av laddboxar nu upp till rekordhöjder. Men att som konsument hitta rätt i djungeln av laddboxar är fortfarande svårt. Antalet installationsföretag och laddenheter på marknaden blir allt fler och att som konsument hitta rätt typ av laddbox blir allt mer krångligt.