Henrik jagar VM medalj med att passera drömgräns och sätta svenska rekord!

Två hoppomgångar återstår i speed skydiving vid fallskärms-VM. Där Henrik Raimer efter att ha satt flertal nya svenska rekord är med i medaljstriden. Om vädret samarbetar så avgörs grenen sent ikväll svensk tid.

Henrik Raimer, nytt svenskt rekord redan på första VM-hoppet.

2020 skulle fallskärms-VM, ett sk Mondial då alla fallskärmssportens VM grenar samlas på ett ställe för att ha VM. Pga den rådande pandemin flyttades mästerskapen till i år och det tävlas mellan 10-20 augusti i Sibirien, Ryssland.

En av de första grenarna att avgöras är speed skydiving där Stockholms Fallskärmsklubbs Henrik Raimer är en av Sveriges stora medaljhopp vid dessa VM. Inför mästerskapen den 25 juli satte Henrik nytt svenskt hastighetsrekord med 491,34 km/t. Henrik har under de första sex tävlingshoppen förbättrat det svenska rekordet fyra gånger och passerat drömgränsen 500 km/t med 503,25 km/t. Fantastiska hastigheter av Henrik, som trots detta inte leder utan ligger på en fin silverplats inför de avslutande två omgångarna. Leder gör amerikanen Kyle Lobpries med medelhastigheten 504,07 km/t på sex hopp. Henrik är tvåa med 499,30 km/t tätt efter ligger belgaren Luc Maisin med 498.18 km/t.

Om vädret samarbetar kommer speed skydiving att avgöras sent ikväll svensk tid. Ni håller er uppdaterade på:

Officiella hemsidan

Henrik Raimer, nytt svenskt rekord redan på första VM-hoppet.

Vi har drygt 340 medlemsföreningar som har 18 000 personer i sina medlemsregister.

Landskrona Flygklubb sätter rekord, två nya världsrekord av svenska Blackwing och damrekord i segelflyg!27.4.2022 10:48:14 CEST | Pressmeddelande

Förra veckan skrevs flyghistoria... i Sverige med start Landskrona!. Det tidigare FAI-världsrekordet i topphastighet för ultralätta flygplan pulveriserades igen - BLACKWING nådde svindlande 413,3 km/h som medelhastighet på en 15 km sträcka, som flögs i båda riktningarna. Dessutom satte Gunilla Lundström-Lindell nytt hastighetsrekord i segelflyg!