Historiskt hög inflation i juni påverkar försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under juni 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är historiskt hög och uppgick under månaden till 11,2 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -6,1 procent.
- Med den prisjusterade försäljningstillväxten på -6,1 procent kan vi anta att konsumenterna nu antingen handlar mindre eller köper billigare produkter. Sett till SCB:s statistik är prisökningarna i butik främst på de varugrupper som påverkats av kostnadsökningar i tidigare led, exempelvis spannmål, kött och mejerier, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel och fortsätter: Sen är det viktigt att komma ihåg att vi har en återgång från pandemin och att jämförelsen görs med sommaren 2021, då vi hade både pandemirestriktioner och sjunkande priser i dagligvaruhandeln.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juni till 6,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 22,3 procent. Hemleverans minskade med 14,2 procent och upphämtning i butik med 29,7 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 4,0 procent, vilket är en något lägre andel än under föregående månad.
- Den lägre e-handelsandelen ska ses i ljuset av att det är sommar, då den normalt sett är lägre. Men även jämfört med förra sommaren är det en minskning, vilket är en tydlig effekt av återgången efter pandemin, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för juni beräknas till 0,2 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,9 procent under juni månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -6,3 procent.
Under årets andra kvartal uppgick försäljningsutvecklingen till 5,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 7,6 procent och i e-handeln minskade försäljningen med 27,6 procent.
Dagligvaruindex för juli publiceras 17 augusti.
Q2 2022 |
Jan-jun 2022 |
|
Total försäljning |
+5,4% |
+3,4% |
Butiksförsäljning |
+7,6% |
+5,4% |
E-handelsförsäljning |
-27,6% |
-23,2% |
E-handel med hemleverans |
-18,1% |
-14,9% |
E-handel med upphämtning i butik |
-36,1% |
-30,6% |
E-handelsandel |
4,3% |
5,1% |
Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Historiskt svagt år för svensk dagligvaruhandel – fortsätter kraftig nedåt i december17.1.2023 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Rensat för prisökningar enligt Konsumentprisindex estimeras försäljningen i dagligvaruhandeln ha minskat med 5,6 procent under 2022, och under december var motsvarande minskning 10,6 procent, visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningen fortsätter sjunka kraftigt i dagligvaruhandeln i november15.12.2022 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln estimeras till -9,3 procent under november enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Fem nya Matmissionen-butiker ska öppna under nästa år14.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2023 öppnar fem nya sociala matbutiker i Sverige när Matmissionen expanderar. Bakom initiativet står Stockholms Stadsmission tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund som under 2022 öppnade tre butiker i Stockholmsområdet. Den gemensamma målsättningen är att bekämpa matfattigdom och halvera matsvinnet i livsmedelskedjan. Idag finns totalt 8 Matmissionen-butiker, som under nästa år ska bli 13 butiker.
Historisk låg försäljningsutveckling för dagligvaruhandeln i oktober16.11.2022 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,6 procent under oktober 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Stigande inflation drev tillväxten i dagligvaruhandeln i september17.10.2022 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,7 procent under september 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum