Svensk Dagligvaruhandel

Historiskt hög inflation i juni påverkar försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under juni 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är historiskt hög och uppgick under månaden till 11,2 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -6,1 procent.

Med den prisjusterade försäljningstillväxten på -6,1 procent kan vi anta att konsumenterna nu antingen handlar mindre eller köper billigare produkter. Sett till SCB:s statistik är prisökningarna i butik främst på de varugrupper som påverkats av kostnadsökningar i tidigare led, exempelvis spannmål, kött och mejerier, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel och fortsätter: Sen är det viktigt att komma ihåg att vi har en återgång från pandemin och att jämförelsen görs med sommaren 2021, då vi hade både pandemirestriktioner och sjunkande priser i dagligvaruhandeln.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juni till 6,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 22,3 procent. Hemleverans minskade med 14,2 procent och upphämtning i butik med 29,7 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 4,0 procent, vilket är en något lägre andel än under föregående månad.

Den lägre e-handelsandelen ska ses i ljuset av att det är sommar, då den normalt sett är lägre. Men även jämfört med förra sommaren är det en minskning, vilket är en tydlig effekt av återgången efter pandemin, avslutar Karin Brynell.  

Kalendereffekten för juni beräknas till 0,2 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,9 procent under juni månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -6,3 procent.

Under årets andra kvartal uppgick försäljningsutvecklingen till 5,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 7,6 procent och i e-handeln minskade försäljningen med 27,6 procent.

Dagligvaruindex för juli publiceras 17 augusti.

 

Q2 2022

Jan-jun 2022

Total försäljning

+5,4%

+3,4%

Butiksförsäljning

+7,6%

+5,4%

E-handelsförsäljning

-27,6%

-23,2%

E-handel med hemleverans

-18,1%

-14,9%

E-handel med upphämtning i butik

-36,1%

-30,6%

E-handelsandel

4,3%

5,1%

Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum