Hit reser svenskarna helst för att shoppa
- New York och London är båda två fantastiska shoppingstäder med ett enormt utbud inom i princip alla typer av varor. Dessutom underlättas shoppingturen av att kunna göra sig förstådd på engelska med butiksbiträdena, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
London och New York är, med sitt stora utbud, spännande shoppingstäder oavsett intresse eller stil som föredras. Totalt lockar dessa två giganter mer än hälften av alla svenska resenärer, som reser utomlands för shoppingens skull. Paris är många gånger synonymt med mode, men hit väljer endast ett fåtal shoppingsugna svenska resenärer att resa.
Vilken stad som föredras skiljer sig åt mellan olika åldersgrupper. Bland resenärer i åldern 31-40 år föredrar en av fyra New York, och endast 7 procent väljer London. Seniora resenärer i åldern 66-79 år reser istället helst till just London (13 procent), endast 5 procent tycker att New York är den bästa shoppingstaden, medan hälften (49 procent) av dessa resenärer inte vill åka utomlands för att shoppa.
Det är också skillnader mellan kvinnor och män, när det gäller shoppingresor. London är den mest populära staden bland kvinnliga resenärer (17 procent), med New York strax bakom (16 procent). Bland männen är däremot New York mest populärt (14 procent), med London som andraalternativ (10 procent). 43 procent av männen vill inte åka utomlands för att shoppa, medan motsvarande siffra bland kvinnorna endast är 36 procent.
Den svenska kronans svaga utveckling under det senaste året har gjort att shoppingturer utomlands blivit dyrare än tidigare. Däremot lockas många svenskar av ett annat utbud än vad som finns i Sverige. Andra varumärken, andra produkter och möjligheten att få vara mer ensam om sitt inköp lockar fortfarande många svenskar till att resa utomlands för att shoppa.
Vilken utländsk stad skulle du helst vilja åka till för att shoppa?
- New York, 15 procent
- London, 13 procent
- Paris, Tokyo, 2 procent
- Barcelona, Bangkok, Berlin, Dubai, Milano, Rom, 1 procent
- Övriga, 9 procent
- Vill inte åka utomlands för att shoppa, 40 procent
- Tveksam, vet ej, 13 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Osäkert världsläge styr svenskarnas val av resmål24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Oroligheter i omvärlden minskar inte svenskarnas reslust, men spelar in på valet av destination och restyp, detta enligt resebyrån Tickets SIFO-undersökning. Den viktigaste faktorn vid val av resmål är att det är tryggt och säkert, svarade 40 procent, tätt följt av priset på resan och att det finns direktflyg tillgängligt – tre restrender som tydligt speglar vår samtid.
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum