Ticket

Hit reser svenskarna helst för att shoppa

Dela

New York och London dominerar topplistan när svenska resenärer väljer utländska städer som de helst reser till för att shoppa. Paris, som många gånger klassas som modets huvudstad, hamnar tillsammans med Tokyo endast på delad tredjeplats. 40 procent vill dock inte åka utomlands för att shoppa, enligt Tickets Sifoundersökning.

- New York och London är båda två fantastiska shoppingstäder med ett enormt utbud inom i princip alla typer av varor. Dessutom underlättas shoppingturen av att kunna göra sig förstådd på engelska med butiksbiträdena, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

London och New York är, med sitt stora utbud, spännande shoppingstäder oavsett intresse eller stil som föredras. Totalt lockar dessa två giganter mer än hälften av alla svenska resenärer, som reser utomlands för shoppingens skull. Paris är många gånger synonymt med mode, men hit väljer endast ett fåtal shoppingsugna svenska resenärer att resa.

Vilken stad som föredras skiljer sig åt mellan olika åldersgrupper. Bland resenärer i åldern 31-40 år föredrar en av fyra New York, och endast 7 procent väljer London. Seniora resenärer i åldern 66-79 år reser istället helst till just London (13 procent), endast 5 procent tycker att New York är den bästa shoppingstaden, medan hälften (49 procent) av dessa resenärer inte vill åka utomlands för att shoppa.

Det är också skillnader mellan kvinnor och män, när det gäller shoppingresor. London är den mest populära staden bland kvinnliga resenärer (17 procent), med New York strax bakom (16 procent). Bland männen är däremot New York mest populärt (14 procent), med London som andraalternativ (10 procent). 43 procent av männen vill inte åka utomlands för att shoppa, medan motsvarande siffra bland kvinnorna endast är 36 procent.

Den svenska kronans svaga utveckling under det senaste året har gjort att shoppingturer utomlands blivit dyrare än tidigare. Däremot lockas många svenskar av ett annat utbud än vad som finns i Sverige. Andra varumärken, andra produkter och möjligheten att få vara mer ensam om sitt inköp lockar fortfarande många svenskar till att resa utomlands för att shoppa.

Vilken utländsk stad skulle du helst vilja åka till för att shoppa?

  1. New York, 15 procent
  2. London, 13 procent
  3. Paris, Tokyo, 2 procent
  4. Barcelona, Bangkok, Berlin, Dubai, Milano, Rom, 1 procent
  5. Övriga, 9 procent
  6. Vill inte åka utomlands för att shoppa, 40 procent
  7. Tveksam, vet ej, 13 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Kraftigt ökande resebokningar sedan midsommar9.7.2019 08:30:00 CESTPressmeddelande

Sommarens väder har bjudit på ostadiga prognoser, kyliga temperaturer och en hel del regn – långt ifrån fjolårets sol och värme. Detta har lett till en kraftig ökning av antalet resebokningar. Bara sedan midsommar ökar bokningarna med drygt 33 procent. Främst vill svenskarna till soliga och varma resmål runt Medelhavet samt några klassiska storstäder i Europa, enligt färsk statistik från Ticket.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum