Hit reser svenskarna på Valborg

Det ostadiga och kyliga aprilvädret skapar reseboom under Valborgshelgen. Bokningarna av storstadsresor ökar med 15 procent, jämfört med samma tid i fjol. De stora raketerna på Valborg är Amsterdam och Paris, men allra flest åker till Mallorca.

-  Många har tröttnat på det ostadiga aprilvädret och vill åka söderut för att få lite sol på näsan under Valborgsmässohelgen, gärna till någon mysig storstad, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Hos Ticket ökar bokningarna av storstadsresor med 15 procent jämfört med samma tid i fjol. Den stora ökningen har samband både med det ostadiga aprilvädret och att det i år går att åka på långweekend utan att ta ut extra semesterdagar (1 maj i år ligger på en måndag och inte på en söndag som i fjol).

Årets stora raket på Valborgsmässohelgen är Amsterdam, dit bokningarna ökar med 106 procent jämfört med i fjol. Förmånliga flygpriser ger en extra skjuts till resandet och flygpriserna har minskat med 25 procent jämfört med samma tid i fjol.

-  Amsterdam är en härlig stad att möta våren i med sitt brokiga och gemytliga gatuliv med allt från kaféer, tulpanstånd och gallerior till trendiga butiker, muséer och retauranger, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Även till Berlin ser Ticket stora bokningsökningar under Valborg, + 35 procent. Men även om storstadsresandet ökar mest och lockar flest resenärer är det Mallorca som toppar listan över mest bokade resmål under Valborgsmässohelgen. Bokningarna dit ökar med hela 46 procent jämfört med i fjol.

På Mallorca finns något att uppleva för alla åldrar och smaker. Här kan resenärerna njuta av allt från härliga luncher på stranden och storstadsliv i Palma till utflykter till små bergsbyar.

Hit reser svenskarna på Valborg

1.Mallorca (1)

2.Amsterdam (7)

3.London (2)

4.Paris (10)

5.Cypern (5)

6.Berlin (ny)

7.Prag (6)

8.Rhodos (4)

9.Malaga (ny)

10.Kreta (3)

Källa: Ticket, bokningar fram till 23 april, avresa över Valborgshelgen

Karin Starkman Ahlstedt

karin.ahlstedt@ticket.se, 070-735 63 08

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.

Svenskarna tar sig helst fram till fots under semestern20.12.2018 07:40Pressmeddelande

Att snöra på sig bekväma skor och promenera är det färdsätt som gäller under en utlandssemester, när svenskarna får välja. Näst intill hälften av alla resenärer väljer promenader på resmålet. En fjärdedel så många svenskar väljer taxi eller liknande tjänster såsom Uber, medan endast två procent inte väljer något färdsätt utan helst stannar på hotellet. Detta visar Tickets nya Sifoundersökning.