Hit reser svenskarna på Valborg

Det ostadiga och kyliga aprilvädret skapar reseboom under Valborgshelgen. Bokningarna av storstadsresor ökar med 15 procent, jämfört med samma tid i fjol. De stora raketerna på Valborg är Amsterdam och Paris, men allra flest åker till Mallorca.

-  Många har tröttnat på det ostadiga aprilvädret och vill åka söderut för att få lite sol på näsan under Valborgsmässohelgen, gärna till någon mysig storstad, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Hos Ticket ökar bokningarna av storstadsresor med 15 procent jämfört med samma tid i fjol. Den stora ökningen har samband både med det ostadiga aprilvädret och att det i år går att åka på långweekend utan att ta ut extra semesterdagar (1 maj i år ligger på en måndag och inte på en söndag som i fjol).

Årets stora raket på Valborgsmässohelgen är Amsterdam, dit bokningarna ökar med 106 procent jämfört med i fjol. Förmånliga flygpriser ger en extra skjuts till resandet och flygpriserna har minskat med 25 procent jämfört med samma tid i fjol.

-  Amsterdam är en härlig stad att möta våren i med sitt brokiga och gemytliga gatuliv med allt från kaféer, tulpanstånd och gallerior till trendiga butiker, muséer och retauranger, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Även till Berlin ser Ticket stora bokningsökningar under Valborg, + 35 procent. Men även om storstadsresandet ökar mest och lockar flest resenärer är det Mallorca som toppar listan över mest bokade resmål under Valborgsmässohelgen. Bokningarna dit ökar med hela 46 procent jämfört med i fjol.

På Mallorca finns något att uppleva för alla åldrar och smaker. Här kan resenärerna njuta av allt från härliga luncher på stranden och storstadsliv i Palma till utflykter till små bergsbyar.

Hit reser svenskarna på Valborg

1.Mallorca (1)

2.Amsterdam (7)

3.London (2)

4.Paris (10)

5.Cypern (5)

6.Berlin (ny)

7.Prag (6)

8.Rhodos (4)

9.Malaga (ny)

10.Kreta (3)

Källa: Ticket, bokningar fram till 23 april, avresa över Valborgshelgen

Karin Starkman Ahlstedt

karin.ahlstedt@ticket.se, 070-735 63 08

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.