Hjälp oss att stoppa stenmården

Nästan 30 stenmårdar har avlivats i trakterna av Bromölla, Sölvesborg och Kristianstad. Djuret hör inte hemma i den svenska naturen och nu behöver arbetsgruppen Invasiva Arter allmänhetens hjälp.

Överst syns en skogsmård som finns naturligt i Sverige. Den nedre är en stenmård som inte hör hemma i landet. Foto Invasiva.se

Svenska Jägareförbundet har en avdelning som arbetar på uppdrag av Naturvårdsverket för att förhindra förekomst av invasiva arter. I gruppens arbete med att hantera förekomsten av stenmårdar i nordöstra Skåne och Blekinge har de i märkt att dessa djur har en förkärlek för att ta sig in i villors vindar.

– Om det är värmen eller något annat som lockar in djuren är osäkert. Men de tar sig ofta in där och ställer till med stor oreda, säger P-A Åhlen projektledare.

Under onsdagsnatten avlivades ytterligare ett djur. Och det är osäkert hur många som finns kvar i området. Och nu uppmanas husägare att hjälpa till.

– Vill ni hjälpa oss i arbetet att ta bort stenmårdarna ur området Sölvesborg, Bromölla o östra Kristianstad så gå gärna upp på din vind och titta om det finns tecken efter stenmård där. Typiska tecken är att isoleringen är förstörd och spillning. Tipsa oss, i så fall gärna via Tipsaframmandearter@jagareforbundet.se eller tipstelefonen 070-339 93 26 så kan vi göra DNA-analyser på spillningen. Om det är stenmård så kommer vi och tar bort djuren, säger P-A Åhlen.

Tipsa Invasiva arter

E-post: Tipsaframmandearter@jagareforbundet.se

Tipstelefon: 070-3399326

Mer information:

Invasiva.se

Presskontakt:

Per-Arne Åhlén 070-3765963

Stenmården kan ställa till med rejäl oreda på vindar. De river ut isolering och lämnar mycket spillning. Foto Invasiva.se
Husägare i Blekinge och nordöstra Skåne bör kontrollera vindsutrymmen för att hjälpa till att få bort stenmården från Sverige. Foto Invasiva.se

Viltbild – nästa steg i framtidens viltövervakning27.1.2022 11:06:19 CET | Pressmeddelande

Nu utvecklas ny teknik som – med hjälp av jägarnas viltkameror – kan revolutionera kunskapen om våra vilda djur. Svenska Jägareförbundet och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) går in i ett formellt samarbete med målet att ta fram viltbild, en plattform för insamling och analys av bilder från jägares viltkameror. Målsättningen är att plattformen ska vara redo för jägare att använda under 2024.