Hjälp oss att stoppa stenmården

Nästan 30 stenmårdar har avlivats i trakterna av Bromölla, Sölvesborg och Kristianstad. Djuret hör inte hemma i den svenska naturen och nu behöver arbetsgruppen Invasiva Arter allmänhetens hjälp.
Överst syns en skogsmård som finns naturligt i Sverige. Den nedre är en stenmård som inte hör hemma i landet. Foto Invasiva.se

Svenska Jägareförbundet har en avdelning som arbetar på uppdrag av Naturvårdsverket för att förhindra förekomst av invasiva arter. I gruppens arbete med att hantera förekomsten av stenmårdar i nordöstra Skåne och Blekinge har de i märkt att dessa djur har en förkärlek för att ta sig in i villors vindar.

– Om det är värmen eller något annat som lockar in djuren är osäkert. Men de tar sig ofta in där och ställer till med stor oreda, säger P-A Åhlen projektledare.

Under onsdagsnatten avlivades ytterligare ett djur. Och det är osäkert hur många som finns kvar i området. Och nu uppmanas husägare att hjälpa till.

– Vill ni hjälpa oss i arbetet att ta bort stenmårdarna ur området Sölvesborg, Bromölla o östra Kristianstad så gå gärna upp på din vind och titta om det finns tecken efter stenmård där. Typiska tecken är att isoleringen är förstörd och spillning. Tipsa oss, i så fall gärna via Tipsaframmandearter@jagareforbundet.se eller tipstelefonen 070-339 93 26 så kan vi göra DNA-analyser på spillningen. Om det är stenmård så kommer vi och tar bort djuren, säger P-A Åhlen.

Tipsa Invasiva arter

E-post: Tipsaframmandearter@jagareforbundet.se

Tipstelefon: 070-3399326

Mer information:

Invasiva.se

Presskontakt:

Per-Arne Åhlén 070-3765963

Stenmården kan ställa till med rejäl oreda på vindar. De river ut isolering och lämnar mycket spillning. Foto Invasiva.se
Husägare i Blekinge och nordöstra Skåne bör kontrollera vindsutrymmen för att hjälpa till att få bort stenmården från Sverige. Foto Invasiva.se