Hög tillväxt för dagligvaruhandeln i oktober

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,2 procent under oktober 2019 jämfört med samma månad föregående år. Butiksförsäljningen ökade med 4,0 procent och e-handeln med 12,5 procent. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Det fjärde kvartalet inledde starkt även om en kalendereffekt bidrog med 0,5 procentenheter till den goda tillväxten, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

De senaste tolv månaderna har dagligvaruhandeln vuxit med 2,9 procent. Samtidigt har befolkningen vuxit med cirka en procent och inflationen på livsmedel och alkoholfria drycker varit 2,7 procent. Dagligvaruhandelns försäljning växer alltså något långsammare än vad befolkningen och prisutvecklingen pekar mot, vilket talar för förändrade beteendemönster hos hushållen.

E-handeln visade klart lägre tillväxttakt än vanligtvis och växte med 12,5 procent.

E-handeln med mat befinner sig fortfarande i sin linda och står än så länge för en mindre del av den totala dagligvaruhandeln där marknaden håller på att sätta sig och det sker en del in- och utträden, vilket gör att fluktuationer förekommer, säger Daniel Liljeberg.

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel 0709-154499

Dagligvaruhandelns agerande på Folkhälsomyndighetens råd om allas ansvar att förhindra smitta2.4.2020 16:32:19 CESTNyheter

Folkhälsomyndigheten publicerade den 1 april 2020 allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av Covid 19. Råden riktar sig både till den enskilde individen och till olika verksamheter, däribland handeln. Svensk Dagligvaruhandel har med anledning av de nya allmänna råden tagit fram gemensamma riktlinjer för hur man ska minska trängsel och köbildning samt säkerställa avstånd mellan kunder i en butik.

Svensk Dagligvaruhandel värvar från Centerpartiets EU-kansli6.2.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Svensk Dagligvaruhandel, branschorganisationen för dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige bevakar och arbetar med de för branschen viktiga näringspolitiska frågorna. Nu är det klart att organisationen gör en tung värvning från Centerpartiets EU-kansli i Bryssel. Det är Martin Andersson som kliver in som Näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, när han efter fem år i Bryssel flyttar hem till Sverige.