HÖGSKOLEPROVET: Dags att fokusera på mattedelen!

Högskoleprovets kvantitativa delar utgör närmare hälften av den totala provtiden. Ändå missas just dessa delar ofta i medierapporteringen. Sveriges Ingenjörer uppmanar till större fokus på matten i högskoleprovet. Nästa provtillfälle är nu på lördag 7 maj.

– Matematik, logik och förmåga att förstå tabeller och diagram behövs för att dra rätt slutsatser och förstå komplexa sammanhang. Det gäller oavsett vad du vill utbilda dig till. Men särskilt för ingenjörsutbildningar, som är tuffa och har höga avhopp, så är goda mattekunskaper extra viktigt, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Tusentals människor över hela landet svettas i helgen över högskoleprovet. De så kallade ”kvantitativa delarna” av provet utgör närmare hälften av den totala provtiden. Men i rapporteringen kring provet är det sällan som dessa delar lyfts fram. Sveriges Ingenjörer  efterlyser ett större fokus på matematiken, som ett led i att förändra attityder och förbättra förståelsen för matematik och ämnets betydelse.

– Teknik har en stor och genombrytande roll i alla delar av samhället. Behovet av teknisk kompetens fortsätter att öka inom olika yrken och utbildningar. Det är inte minst en viktig komponent i utvecklingen som krävs för att göra världen fri från fossila utsläpp. En bottenplatta för allt det är mattekunskaper, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 162 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se