Horace Engdahl och Amanda Romare till SvD Kultur
En subjektiv och osaklig summering av veckan som gått. Det är uppdraget de fyra skribenterna har fått. De kommer att turas om att dela med sig av sina personliga betraktelser och analyser av tillståndet i samtiden under rubriken ”Lärdomar från veckan”.
Först ut är Amanda Romare, författare som fick sitt stora genombrott med debuten ”Halva Malmö består av killar som har dumpat mig”. Hennes lärdomar kommer att hämtas ur vardagslivet.
– Tyvärr är det ofta generande situationer som jag råkat försätta mig i under veckan som tar mitt fokus, men det kommer finnas en och annan spaning på omvärld, sport och skvaller också, säger Amanda Romare.
Horace Engdahl beskriver sig själv som en oberoende författare med ett brokigt förflutet som litteraturvetare, författare, kritiker och ständig sekreterare i Svenska Akademien. Nu ansluter han till SvD Kultur.
– Det är två saker jag gillar med det här: Ett: att få tillfälle att krossa människors förhoppning att jag skulle vara tystad för alltid, och två: spänningsmomentet. Genren är ny för mig. Kanske blir jag tvungen att ösa ur aktuella läsupplevelser och existentiella reflektioner för att det hela ska gå ihop, så triviala som samhällsnyheterna och medieaktörernas utspel i allmänhet är under en normal vecka, säger Horace Engdahl.
Essy Klingberg är kulturskribent och redaktör för kulturdebatt på SvD Kultur – men hon har också en bakgrund som standupkomiker.
– Jag tycker att det behövs en yta för att skriva om veckan som gått med lätt hand, en sorts ”safe space” för humor. Det är annars lätt att som skribent dras till det allvarsamma, eftersom humor är förenat med risken att bli missförstådd, säger Essy Klingberg.
Johannes Klenell är kulturredaktör på tidningen Arbetet och en välkänd röst för SvD:s läsare sedan tidigare, där han bland annat recenserat Bokmässans skyltar och analyserat samtalsaktivism, men försöker att inte bara hämta infallsvinklar från kultursidor och sociala medier.
– De kan göra en helt matt om man är inne i det för mycket. Ofta ringer jag min bror, Simon, som är glasblåsare, och processar. Han tänker på ett lugnare sätt än jag. Sen skriver jag om det vi pratat om, säger Johannes Klenell.
Lärdomar från veckan lanserades första gången av Kulturmagasinets tidigare redaktör Adam Svanell. Nu återkommer den på veckobasis.
– Tanken är att hitta ett lättsamt sätt att guida läsaren till kulturdebatten, ur olika infallsvinklar. Jag är jätteglad över skribenterna som tagit sin an det här uppdraget. Tillsammans spänner deras infallsvinklar från Börshuset i Gamla stan till Plan B i Malmö och gymmet i Degerfors, säger Victoria Greve, redaktör för SvD:s Kulturmagasin.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Victoria Greve, redaktör, SvD:s kulturmagasin. Telefon: 072-855 20 70. E-post: victoria.greve@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande
Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum