Hörselskadades kulturpris till Carola Hedmark från Umeå

Fotokonstnären Carola Hedmark från Umeå och författaren Kaj Hagstedt från Lund har i dag, torsdag, tilldelats Jan-Peter Strömgrens kulturpris 2023 – ett pris till hörselskadade som har berikat svenskt kulturliv.
Carola Hedmark. Foto: privat

Det finns 1,5 miljoner hörselskadade i Sverige, varav många gör stora insatser inom kulturområdet. Det är detta Hörselskadades Riksförbund (HRF) vill sätta ljuset på med Jan-Peter Strömgrens kulturpris.

Upptäcktsfärd i isens värld

Som fotokonstnär tar Carola Hedmark med åskådaren "på upptäcktsfärd i isens magiska värld, där vattendroppar förvandlas till glittrande prismor och frusna fönsterrutor beläggs med skiraste Brysselspets", som det står i juryns motivering

– Wow! Jag är rörd och hedrad. Och känner stor tacksamhet till HRF, som gett och ger mig så mycket, säger Carola Hedmark, som är hörselskadad och engagerad i hörselskadefrågor inom HRF Västerbotten.

Synliggör unga hörselskadade

Författaren och mellanstadieläraren Kaj Hagstedt från Lund belönas bland annat för sin bok "Inte min tystnad", som synliggör unga hörselskadade. I juryns motivering står det att han "avdramatiserar, upplyser och bygger broar mellan människor, med litteraturens hjälp" samt att han "stärker nya generationer i att hitta och vara sig själva, på väg till sitt vuxna jag."

– Det är fantastiskt roligt att berättelsen om en hörselskadad flicka får ta plats och prisas. Det inspirerar och peppar mig att fortsätta skriva! säger Kaj Hagstedt, som själv har en hörselnedsättning och använder hörapparater.
– Jag är också stolt över att bidra till att min hemstad uppmärksammas på det här sättet. Boken utspelar sig ju i Lund, på Östervångsskolan.

Mer om pristagarna

Carola Hedmark, född 1967, bor i Umeå, där hon är engagerad som projektledare och cirkelledare inom ABF samt är verksam som fotokonstnär. Hennes utställning "200 nyanser av is" har visats på en rad olika offentliga platser i Västerbotten och finns just nu i entrén till Umeå Folkets hus.

Carola Hedmark, som är hörselskadad och har tinnitus och ljudöverkänslighet, är aktiv i hörselfrågor inom HRF Västerbotten.

Carola Hedmarks diplom med motivering (pdf)

Kaj Hagstedt, född 1976, bor i Lund och är verksam som mellanstadielärare och författare. Skriver barnböcker och har kommit ut med tre böcker för åldern 9-13 år: Inte min tystnad, Ett Ett Två samt Framtidskameran.

Kaj har en hörselnedsättning och använder hörapparater. Det gör också huvudpersonen i hans bok, Inte min tystnad. I berättelsen om 13-åriga hörselskadade Tilda lyfts teckenspråk fram som en nyckel till gemenskap, vänskap och nya möjligheter.

Kaj Hagstedts diplom med motivering (pdf)

Om hörselskadades kulturpris

Jan-Peter Strömgrens Kulturpris  har instiftats av Hörselskadades Riksförbund (HRF) och uppgår i år till totalt 20 000 kronor. Det delas ut årligen till hörselskadade personer verksamma inom kulturområdet. Även juryn består av personer med hörselskada: Mattias Lundekvam (HRFs förbundsordförande), Jonas Sahlberg (HRFs förbundskassör), Jan-Peter Strömgren (HRFs tidigare förbundsordförande), Thomas Lindberg (musiker/sångare) och Tove Lagerqvist (författare).

Carola Hedmark. Foto: privat
Kaj Hagstedt. Foto: Marie Walther /HRF

08-457 55 00http://www.hrf.se
Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största intresseorganisationer av och för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där Sveriges 1,5 miljoner hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer på hrf.se

Nu avskaffas Fritt val av hörapparater i Stockholm:  ”Äntligen stopp för ett havererat vårdsystem”14.11.2023 07:35:34 CET | Pressmeddelande

Nu är det klart att Region Stockholm avskaffar det hårt kritiserade hörselvårdssystemet ”Fritt val” i januari 2025. Och Hörselskadades Riksförbund (HRF) jublar. – Lättnaden är enorm. I tolv år har vi stöttat och tagit strid för förtvivlade människor som hamnat i kläm i detta system. Nu ska det äntligen få ett slut, säger Agneta Österman Lindquist, distriktsordförande för HRF Stockholms län.

Hörselskadades Dag imorgon – med brist på hörselvård i stora delar av landet20.10.2023 12:21:20 CEST | Pressmeddelande

I morgon, lördag 21 oktober, är det Hörselskadades Dag runt om i landet, med aktiviteter på ett 30-tal orter. Men väntetider på över ett år kastar skugga över dagen på många håll. – Läget är akut. Nu måste landets regioner att kraftsamla för att komma till rätta med köerna, säger Mattias Lundekvam, förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).