HÖSTBUDGETEN: Kompetensstöd behöver kompletteras med investeringar i högskolan

Sveriges Ingenjörer välkomnar regeringens föreslagna budgetsatsningar på förbättrade skolresultat och ett nytt system för omställnings- och kompetensstöd för yrkesverksamma. Förbundet är kritiskt mot att budgetförslaget saknar en långsiktigt hållbar finansiering av vidareutbildning på högskolan. Dessutom varnar förbundet för effekterna av finansieringen som regeringen valt för omställningsstudiestödet.
Sveriges Ingenjörer kommenterar regeringens budgetproposition för 2022

– Budgetförslagets omställnings- och kompetensstöd är ett stort steg framåt. Det ger möjlighet för såväl individ som för svensk arbetsmarknad i stort att möta dagens och morgondagens kompetensbehov. Det riskerar dock att falla platt. Den ekonomiska politiken måste också sätta till en långsiktigt hållbar finansiering för fort- och vidareutbildning på högskolan, vilket vi efterlyst länge, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

– Regeringens förslag på finansiering av det nya omställningsstudiestödet med höjd ränta på studielån är inte bra. Det är orimligt och sänder fel signaler om ingenjörer och andra akademikergrupper med långa och krävande utbildningar får ta kostnaden på det sättet som föreslås, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

– Skolan är viktig för att Sverige ska kunna klara samhällsutmaningarna och behålla vår position som ingenjörsland. Vi visade i en rapport tidigare i år hur fallande mattekunskaper slår mot individers möjligheter att studera vid högskolan. Idag är det omkring hälften av ingenjörsstudenterna som tar en examen. Därför ser vi positivt på de satsningar för förbättrade skolresultat som finns med i regeringens budgetförslag, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

– Höstbudgeten innehåller flera bra förslag för hållbar tillväxt och klimatomställning. Förstärkningen av Industriklivet kan bidra till fortsatt utveckling av ny teknik och industrilösningar till nytta för både klimat och konkurrenskraft, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörer kommenterar regeringens budgetproposition för 2022

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.