Höstlovets restrender – Miami årets raket

Gran Canaria är höstlovets mest bokade resmål, men minskar dock bokningarna med 15 procent jämfört med i fjol. Istället är det västerut som lockar resesugna svenskar, med Miami och Los Angeles som höstlovets semesterraketer. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Höstlovet är en av våra mest populära veckor för utlandsresor. Alla skolor har lov samtidigt, vilket gör att barnfamiljerna försöker komma iväg på utlandsresan under samma vecka, till skillnad från under sportlovet, som infaller olika veckor i olika delar av landet, och sommarlovet, då svenskarnas utlandsresor är utspridda över fler veckor. Låg flexibilitet i resdatum leder till hög efterfrågan – och därmed lönar det sig att vara ute så tidigt som möjligt för att hitta en prisvärd resa.

- I augusti kommer de flesta semesterfirande svenskarna tillbaka till vardagen igen, och många börjar då titta på en höstresa. Det lönar sig därför oftast att vara ute i god tid, både för att få de bästa priserna men också ha störst utbud resmål och hotell att välja bland, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Gran Canaria är ett av svenskarnas mest älskade resmål under vinterhalvåret, och toppar även resebokningarna inför kommande höstlov med god marginal till tvåan Bangkok. Men det är soliga och värmesäkra Florida som är höstlovets vinnare. Miami är Floridas mest populära destination, ökar resebokningarna med 30 procent och klättrar in på topplistans plats 6, jämfört med plats 13 i fjol. Även Orlando och Tampa ökar resebokningarna kraftigt, dock från lägre nivåer än Miami. USA i stort är efterfrågat i höst – även Los Angeles (+ 68,5 procent) ökar bokningarna rejält.

Men resesugna svenskar behöver inte resa så långt – Medelhavet är fortfarande tillräckligt varmt för en solsemester i oktober och precis utanför topplistan finns semesterklassikerna Kreta, Rhodos, Mallorca, Antalya samt även Hurghada som har gjort en comeback i år. Det är även till Medelhavet man ska resa om man inte vill lägga alltför mycket pengar på höstlovsresan.

- Generella tips för att hitta en prisvärd höstlovsresa är, förutom att vara ute i så god tid som möjligt, också att vara flexibel kring resmål, hotell och kanske till och med avreseflygplats, tipsar Katarina Daniels vidare.

Mest populära höstlovsresorna 2018

1. Gran Canaria (1)
  2. Bangkok (2)
  3. Teneriffa (4)
  4. London (3)
  5. New York (6)
  6. Miami (ny)
  7. Malaga (5)
  8. Cypern (9)
  9. Dubai (8)
  10. Phuket (ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m den 13 augusti med avresa mellan den 26 oktober – 1 november

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.