Höstlovets restrender – Miami årets raket

Gran Canaria är höstlovets mest bokade resmål, men minskar dock bokningarna med 15 procent jämfört med i fjol. Istället är det västerut som lockar resesugna svenskar, med Miami och Los Angeles som höstlovets semesterraketer. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Höstlovet är en av våra mest populära veckor för utlandsresor. Alla skolor har lov samtidigt, vilket gör att barnfamiljerna försöker komma iväg på utlandsresan under samma vecka, till skillnad från under sportlovet, som infaller olika veckor i olika delar av landet, och sommarlovet, då svenskarnas utlandsresor är utspridda över fler veckor. Låg flexibilitet i resdatum leder till hög efterfrågan – och därmed lönar det sig att vara ute så tidigt som möjligt för att hitta en prisvärd resa.

- I augusti kommer de flesta semesterfirande svenskarna tillbaka till vardagen igen, och många börjar då titta på en höstresa. Det lönar sig därför oftast att vara ute i god tid, både för att få de bästa priserna men också ha störst utbud resmål och hotell att välja bland, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Gran Canaria är ett av svenskarnas mest älskade resmål under vinterhalvåret, och toppar även resebokningarna inför kommande höstlov med god marginal till tvåan Bangkok. Men det är soliga och värmesäkra Florida som är höstlovets vinnare. Miami är Floridas mest populära destination, ökar resebokningarna med 30 procent och klättrar in på topplistans plats 6, jämfört med plats 13 i fjol. Även Orlando och Tampa ökar resebokningarna kraftigt, dock från lägre nivåer än Miami. USA i stort är efterfrågat i höst – även Los Angeles (+ 68,5 procent) ökar bokningarna rejält.

Men resesugna svenskar behöver inte resa så långt – Medelhavet är fortfarande tillräckligt varmt för en solsemester i oktober och precis utanför topplistan finns semesterklassikerna Kreta, Rhodos, Mallorca, Antalya samt även Hurghada som har gjort en comeback i år. Det är även till Medelhavet man ska resa om man inte vill lägga alltför mycket pengar på höstlovsresan.

- Generella tips för att hitta en prisvärd höstlovsresa är, förutom att vara ute i så god tid som möjligt, också att vara flexibel kring resmål, hotell och kanske till och med avreseflygplats, tipsar Katarina Daniels vidare.

Mest populära höstlovsresorna 2018

1. Gran Canaria (1)
  2. Bangkok (2)
  3. Teneriffa (4)
  4. London (3)
  5. New York (6)
  6. Miami (ny)
  7. Malaga (5)
  8. Cypern (9)
  9. Dubai (8)
  10. Phuket (ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m den 13 augusti med avresa mellan den 26 oktober – 1 november

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.