Idag avslutar Folkhälsomyndigheten uppdrag om självtestning av covid-19

Under närmare två års tid har Samtrans bistått 13 regioner med provtagningskapacitet, bemannat mer än 230 teststationer utspridda över hela landet, utfört 4 miljoner covid-19-tester och packat 3,6 miljoner provtagningskit. Samtidigt har Samtrans provtagningsverksamhet sysselsatt över 1 000 personer. Idag avslutas uppdraget från Folkhälsomyndigheten om nationell storskalig testning. Samtrans har fortsatt beredskapskapacitet redo att sätta in vid samhällets utmaningar och behov.

Samtrans har bistått samhället med provtagning av covid 19 under pandemin

Samtrans som är en del av Nobina Care, har länge varit en viktig del av omsorgspusslet i Sverige. Under pandemin registrerades Samtrans som vårdgivare och utvecklades till en ledande rikstäckande aktör för mobil omsorg, med beredskap att ta sig an samhällets svåra utmaningar.

Den 24 mars startade Samtrans Omsorgsresor, tillsammans med It-företaget Infosolutions den första mobila provtagningsstationen, en drive-in-station, utanför det dåvarande fältsjukhuset vid Stockholmsmässan i Älvsjö. Syftet var då att snabbt komma i gång med provtagning av vård- och omsorgspersonal och personer med samhällsviktiga funktioner. Men få kom och testade sig, även om kapaciteten och beredskapen fanns på plats. Ingen kunde då förutspå den fulla vidden av virusets slag mot samhället. Kapacitet för testning och smittspårning behövde snabbt byggas upp.

13 av landets 21 regioner anslöt sig och ville ha hjälp med provtagning. Konceptet med egenprovtagning vid drive-in-stationer var ett smidigt och effektivt sätt för medborgarna att testa sig. Samtidigt utlokaliserades hemleveransbilar som ett komplement. Samtrans bistod också med sjukvårdsutbildad personal på regioners vårdcentraler.

Samtrans omställning började egentligen tidigare

Tidigt i pandemin minskade behovet av färdtjänst-och omsorgsresor drastiskt. I samarbete med Ambulanssjukvården i Stockholm (AISAB) fick Samtrans förfrågan om att avlasta den kraftigt ansträngda ambulanssjukvården med transporter av covid-19-smittade personer. 90 frivilliga Samtransförare utbildades i smittskydd och i samarbete med Försvarsutbildarna utfördes 10 000 sjuktransporter av smittade personer i Region Stockholm.

- Vi förstod tidigt i pandemin att vi hade möjlighet att göra en viktig och snabb omställning för att hjälpa samhället genom krisen. Vi har i grunden omsorg som kärnverksamhet, nu var det dags att utveckla den från transport till mobil omsorg. En helt unik omställning, både för oss och för hela vår bransch, säger Eric Steijer, Marknadschef på Samtrans Omsorgsresor.

Nationell storskalig testning av covid-19

I januari 2021 upphandlade Folkhälsomyndigheten storskalig nationell testning av covid-19. Samtrans tillsammans med Infosolutions och Apoteket fick då i uppdrag av ett flertal regioner att skyndsamt bistå i arbetet att säkerställa en utbyggnad av kapacitet för storskalig provtagning. Provtagning i landets regioner erbjöds till allmänheten genom egenprovtagning med PCR-tester för avhämtning vid särskilda utlämningsställen och genom hemkörning, provtagningsbodar eller drive- in-stationer. Samtrans ansvarade för provtagningsstationerna inklusive bemanning, logistik, packning av testkit samt transporter till och från laboratorier.

- Vårt samarbete med regionerna och Infosolutions har varit det som gjort att människor i hela landet har kunnat testa sig. Att vi som relativt litet bolag i sammanhanget har lyckats erbjuda samhället rikstäckande provtagningskapacitet och beredskap, är något vi är stolta över. Nyckel till framgången är främst vår snabba och flexibla förmåga att hitta logistiklösningar och anpassa vårt erbjudande utifrån behoven som funnits, fortsätter Eric Steijer.

En tillgänglig provtagning för fler

På uppdrag av Region Stockholm har Samtrans Omsorgsresor även ansvarat för assisterad drop-in-provtagning i utsatta områden. Mobila provtagningsenheter har varit placerade på ett flertal platser inom regionen. Syftet med de mobila drop-in-mottagningarna har varit att göra det så enkelt och tillgängligt som möjligt att testa sig i delar av Stockholms län där provtagningsfrekvensen har varit låg.

Samtrans har haft flera avgörande uppdrag under pandemin. Bland annat har man bistått skolor i Stockholm med gurgeltester, för att möjliggöra smittspårning bland elever. Samtrans har även på uppdrag av region Stockholm drivit provtagningen på Arlanda för att möjliggöra testning av personer som kommit in i landet, direkt vid ankomst.

Folkhälsomyndighets uppdrag avslutas 31 mars

Smarta och innovativa logistiklösningar, ett välfungerande IT-system, flexibilitet och mobilitet har varit de viktigaste aspekterna för att kunna bistå samhället med nationell storskalig provtagningskapacitet under pandemin. Uppdraget från Folkhälsomyndigheten om nationell storskalig testning tar slut den 31 mars 2022. Samtrans fortsätter att bistå regioner i landet med andra uppdrag inom omsorg kopplat till provtagning och smarta logistiklösningar för att möta samhällets behov och utmaningar.

- Jag är stolt över att vi lyckats bygga upp en beredskap som gör det möjligt att hjälpa samhället även i kommande kriser, säger Tomas Hansson, Vd på Samtrans Omsorgsresor och Nobina Care.

Lisa YdlingerPress- och kommunikationsansvarig på Samtrans

Tel:08-52250045

Samtrans har bistått samhället med provtagning av covid 19 under pandemin

Samtrans lanserar en app för resor med rullstolstaxi18.5.2022 07:03:25 CEST | Pressmeddelande

Idag lanserar Samtrans Omsorgsresor, som första privata aktör i branschen en app för bokning av rullstolstaxi i Region Stockholm. Genom att erbjuda enkla möjligheter att planera, boka och följa sin resa tar Samtrans ett steg framåt för att förenkla vardagen för fler människor. Användarna ges också möjlighet att betygsätta sin resa, vilket ger incitament för att stärka kvalitén på rullstolstaxi som färdmedel.

Samtrans inför unik kvalitetsbonus26.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett nytt bonussystem ska utveckla och stärka kvaliteten inom rullstolstaxi, omsorgsresor och skolskjuts i Stockholms län. De åkerier som lever upp till Samtrans kvalitetsmål kommer att premieras ekonomiskt. Samtrans kvalitetsbonus är det första i sitt slag inom branschen och syftar till att uppmuntra och stimulera duktiga förare i en tuff bransch. Under ett år avsätts två miljoner kronor att fördela till de åkerier som når målen. Samtidigt uppmanas åkerierna att använda bonusen som en morot för de förare som varje dag gör ett bra jobb, genom bonusutbetalningar eller positiva aktiviteter som belöning för goda insatser.

Göteborgs buss ska köra Flexlinjen- med hundra procent elfordon24.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen har på uppdrag av Göteborgs Stad och Mölndals stad genomfört upphandling av flexlinjetrafiken. Nu står det klart att det blir Göteborgs buss som tilldelas uppdraget på Hisingen och Angered i Göteborgs Stad med trafikstart i juni 2023. Nytt för avtalet är att trafiken kommer att köras med hundra procent elfordon.