IF Metalls avtalsråd: Ja till nya huvudavtalet

IF Metalls avtalsråd har idag beslutat att säga ja till det nya huvudavtalet om trygghet och omställning.
IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson och avtalssekreterare Veli-Pekka Säikällä.

Det är ett historiskt beslut för vårt förbund. IF Metall har under lång tid varit drivande för att skapa bättre förutsättningar för kompentensutveckling och omställning för våra medlemmar. Det har varit en lång och krokig resa, men nu är vi äntligen i mål, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Avtalsrådets tydliga ja till huvudavtalet gäller under förutsättning att riksdagen senare i vår röstar ja till lagförslaget om trygghet och omställning som presenterades i januari i år.

– Lagförslaget är helt i linje med det som IF Metall har velat uppnå när vi i december 2020 anslöt oss till partsöverenskommelsen mellan Svenskt Näringsliv och PTK: En ökad trygghet för våra medlemmar, med helt nya möjligheter till vidareutbildning och omskolning, och hårdare regler om inhyrning och hyvling, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Det nya huvudavtalet ska träda i kraft 30 juni, och börja tillämpas den 1 oktober i år.

– I förhandlingar med arbetsgivare och andra fackföreningar har vi löst upp svåra knutar för att skapa bättre omställning och tryggare jobb. Och vi har visat att det är parterna, inte politikerna, som sätter spelreglerna på svensk arbetsmarknad. Det är viktiga förutsättningar när IF Metall ska försvara industriarbetarnas trygghet och utveckling i den gröna revolutionen, säger Marie Nilsson.

Frågor besvaras av IF Metalls presstjänst 08-786 82 44