IKEA återkallar GLIVARP utdragbart bord i frostat glas på grund av risk att utdragsskivan lossnar.

IKEA uppmanar alla kunder att sluta använda GLIVARP utdragbart bord i vitt, frostat glas och lämna tillbaka det i valfritt IKEA-varuhus för full återbetalning. Inget kvitto behövs.

Produktsäkerhet är av högsta prioritet hos IKEA och efter rapporter om att utdragsskivan på GLIVARP utdragbart bord i vitt, frostat glas kan ramla av, väljer IKEA att återkalla bordet.

– Vi har fått rapporter från kunder att utdragsskivan kan lossna från skenorna och ramla av. Eftersom våra kunders säkerhet är av högsta prioritet ber vi samtliga kunder att lämna tillbaka bordet, säger Cindy Andersen, affärsområdeschef för kök och matsalsmöbler på IKEA of Sweden.

Återkallelsen gäller enbart GLIVARP bord i frostat glas sålda efter 1 januari 2017. GLIVARP bord i transparent glas har en annan konstruktion och är säker att använda. Samtliga IKEAs produkter genomgår noggranna tester innan de börjar säljas och uppfyller de lagkrav och standarder som finns.

Kunder som har eventuella frågor uppmanas kontakta IKEAs kundservice på 0775-700 500 eller IKEA.se/kontakt. IKEA beklagar de problem som eventuellt kan uppstå.

Frågor från journalister om återkallelsen hänvisas till IKEAs pressjour,  0476-44 07 70.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Vårens nyheter på IKEA14.1.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Vårens nyhetslansering på IKEA berättar om en medveten och balanserad livsstil knuten till naturen och de tillhörigheter vi omger oss med. Hållbarhet, ödmjukhet och ett wabi-sabi-inspirerat förhållningssätt kännetecknar stilen. Den naturliga färgpaletten bjuder på milda toner kontrasterat med djupare färgskalor. Innovation och kreativitet möts i moderna möbler och traditionella, rustika föremål som både värnar om hälsan och håller i längden. Bland nyheterna i februari återfinns allt från lekfulla barntextilier och vackra korgar i naturmaterial till ett iögonfallande högblankt kök i mörkröd ton. Det aktiva sitt-/ståstödet LIDKULLEN är ett exempel på en möbel som uppmuntrar till mer hälsosamma sittvanor medan du arbetar. En av de innovativa nyheterna är GUNRID luftrenande gardiner, tillverkade av återvunna PET-flaskor. Det mineralbaserade materialet i gardinerna använder energin från dagsljus till att rena inomhusluften från föroreningar. Läs mer om vårens nyheter i pressmaterialet nedan