IKEA lanserar designsamarbete med Darcel Disappoints

Mode, humor och knasig design inspirerar i FÖRNYAD – nyheter på tillfälligt besök. Den 6 juni lanserar IKEA lekfulla möbler och accessoarer med referenser till Darcel Disappoints och Colette i Paris.

Darcel Disappoints är en äggformad figur som ivrigt iakttar och illustrerar livet i New York. Hans fräcka (men älskvärda) inställning till staden har gjort honom till en favorit i modevärlden. Nu hyllas Darcel i produkter för IKEA.

– FÖRNYAD är rakt igenom kul. Med ovanliga färger och enkla former förenas min och Colettes värld på ett lekfullt sätt. Det kan vara så enkelt som att mitt öga blir en pall eller en lampa, och mitt huvud en matta, säger Darcel Disappoints.

Konstnären Craig Redman och Sarah Andelman, grundare och kreativ chef för Colette (en ikonisk konceptbutik i Paris, öppen 1997-2017) är formgivarna bakom FÖRNYAD. Designsamarbetet inkluderar helt nya produkter och uppdaterade IKEA klassiker med färgglada mönster. IKEA kassen och KLIPPAN soffa är två av dem.

– IKEA kassen är en ikonisk produkt och det är roligt att få sätta mitt perspektiv på den. Med det här snygga mönstret fungerar kassen lika bra som övernattningsväska – eller om du bara vill bära saker genom stan och samtidigt se cool ut, säger Darcel Disappoints.

FÖRNYAD innehåller möbler och inredningsdetaljer, en matta, en arbetslampa med trådlös laddning, mjukdjur, tygmärken och skrivbordstillbehör i design som uppmuntrar till kreativa upptåg.

Ladda ner högupplösta bilder i pressrummet

Säljstart: 6 juni 2019. Säljs på IKEA varuhusen i Sverige. (Ej Örebro, Linköping, Gävle, Haparanda och online.)
Bildbyline: "Foto: IKEA"
Kontakt: press.sto@ikea.com

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige