IKEA lanserar kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia

IKEA och Swedish House Mafia har samarbetat för att demokratisera musikproduktionen hemma och göra det möjligt för de många musikälskarna att släppa loss sin kreativitet. Resultatet är kollektionen OBEGRÄNSAD som lanseras i Sverige den 30 september, 2022.

Tillsammans vill IKEA och Swedish House Mafia utforska musik och kreativitet hemma och göra vardagen enklare för de som producerar, uppträder, spelar eller lyssnar på musik. Resultatet av samarbetet är OBEGRÄNSAD, en tillfällig kollektion som kommer att göra det möjligt för de många skapande inom musik och digitalt skapande att bygga den perfekta studion hemma till ett överkomligt pris.

Kollektionen OBEGRÄNSAD riktar sig till alla som värdesätter musikupplevelser – både hemma och utanför hemmet. Den är till för musikälskare, musikproducenter, DJ:s och alla som skapar med begränsade medel men obegränsad kreativitet. Kollektionen bygger på bandets insikter om behoven hos dem som startar sin musik- eller kreativa karriär.

- Sedan vi själva var barn har vi uppskattat IKEAs sätt att göra saker tillgängliga för många människor. Som tonåringar hittade vi kreativa sätt att tillgodose vårt eget skapande genom att förändra IKEA möbler för att passa oss. Samarbetets syfte skapades kring vår egen personliga resa i livet, säger Swedish House Mafia.

Kollektionen består av mer än 20 smarta heminredningslösningar. Allt från att producera och framföra musik hemma till lösningar för att lyssna på musik och skapa en avslappnad atmosfär. I samlingen ingår en skivspelare, vägg- och golvlampor, en klocka, ställ för bärbar dator, surfplatta eller högtalare, ett skivställ, ett skrivbord, två alternativ till hyllor, en fåtölj, fyra kassar inklusive tillbehör, en skiv- och en laptopväska, en matta och tofflor i två storlekar (S/M och M/L), en pläd och ett kuddfodral.

- Vi ville förenkla processen för människor att skapa musik. Förhoppningsvis inspirerar och gör vår kollektion det möjligt för fler människor att bli mer kreativa hemma och det behöver inte begränsas till enbart musikskapande, den kan bli så mycket mer, säger Swedish House Mafia.

Blivande DJ:s och musikproducenter kommer förhoppningsvis att uppskatta hyllan OBEGRÄNSAD, en remake på KALLAX som är designad med extra utrymme för förstärkare och en högre enhet, skrivbordet OBEGRÄNSAD med högtalarställ och utdragbart hyllplan, samt OBEGRÄNSAD hylla för laptop, surfplatta och högtalare. I kollektionen finns även olika slags belysning, inklusive i klockan OBEGRÄNSAD med omgivande ljus, samt mjuka möbler som är viktiga för att skapa rätt stämning och ett kreativt skapande.

OBEGRÄNSAD är en prisvärd kollektion med den klassiska svarta estetiska och minimalistiska, stilrena designen som stödjer tekniken och hur den används. Som Swedish House Mafia uttrycker det: ”Designen i vår kollektion har ett tidlöst tema med tydligt spår av vårt DNA”. Lösningarna kommer enkelt att ge smart funktionalitet i ett befintligt utrymme – eller hjälpa till att bygga en prisvärd hemmastudio från grunden.

- Titta på kollektionen och komplexiteten i den: lampor, möbler, teknik. Det hade inte varit möjligt i vilket samarbete som helst, men samarbete är väsentligt i Swedish House Mafia. Det finns i allt de gör, säger Friso Wiersma, IKEA designer.

Säljstart: 30 september klockan 10.00 i svenska IKEA varuhus och 12.00 via IKEA.se.

Kollektionen kommer att säljas i alla IKEA varuhus i Sverige förutom Gävle, Örebro, Haparanda och Linköping.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken

Läs mer: Pressmaterial (Pdf)

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet: Pressbilder:
Oktober 2022
Hösten 2022 på IKEA

- Sortiment
Bildbank
Augusti 2022  KRÖSAMOS - Kollektion
Bildbank

IKEA Sverige minskar matsvinn i sina varuhus med 43 procent - sparat motsvarande 1,2 miljoner måltider på fyra år 29.9.2022 16:02:49 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sverige bidrar till att Ingka koncernen minskat sitt matavfall i sina varuhus med hela 50 procent. Vilket i sin tur bidrar till IKEAs mål att vara cirkulärt och klimatpositivt senast år 2030*. Matsvinnet på IKEA mäts och registreras med hjälp av AI-teknik och smarta vågar för att samla in data om vad som går till spillo och varför. Dessutom utforskar och testar Ingka koncernen även lösningar som gör oundvikligt matsvinn till energi och näringsämnen.

Julen hos IKEA15.9.2022 08:00:12 CEST | Pressmeddelande

Julen hos IKEA är inspirerad av skandinavisk folklore och hantverk. Designer Eva Lundgreen fann inspiration från sin farmors gård i Jämtland, och minnen från barndomens jular har trollat fram älvor från sagornas värld och snöiga landskap prickiga av röda stugor – allt med en modern tvist. I år firar vi jul med VINTERFINT 2022, STRÅLA och VINTERSAGA. VINTERFINT Kollektion innehåller allt du behöver för att julen ska kännas magisk; julgransdekorationer, dukar, omslagspapper och julens dofter. VINTERFINT 2022 Doftljus i glas med lock sprider en härligt julig doft av apelsin och kryddnejlika. "Jag tyckte att det var underbart att ta en skandinavisk julbock och en älg och addera pastellfärger och folkkonstinspirerade mönster för en modern tvist” Eva Lundgreen, designer STRÅLA kommer med julstjärnor och ljusstakar, så som STRÅLA LED-ljushållare. Ljushållaren är stilren och lättplacerad eftersom den är batteridriven. Den sprider ett mjukt och varmt ljus som skapar den perfekta julstämningen.

Nästa steg i IKEAs matstrategi - sänker priset på våra vegetariska alternativ 14.9.2022 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.

Hösten hos IKEA1.9.2022 09:00:20 CEST | Pressmeddelande

Gör hösten välkomnande, social och mysig med designer Hanna Wendelbos klassiska, Arts and Craft-inspirerade textilier eller välj designer Eva Lundgreens moderna, folkloristiska mönster med inspiration från Jämtland. Hösten hos IKEA bjuder också på vackra NACKANÄS Bord och stolar i acaciaträ. NACKANÄS är en shakerinspirerad stol med vävd sits och svängt ryggstöd för bekvämlighet och osmyckad skönhet. KRÅKRISMOTT Påslakan och VALLASÅN Handdukar i mörkblått och jordigt grön, nyanser skapade av naturen från skörderester från sågpalmettopalmen. Eleganta BLIDVÄDER Bordslampa sätter stilen tillsammans med ESSEBODA Tresitssoffa. ESSEBODA har en omfamnande känsla med sin djupa sits och höga ryggstöd till tidlös design, fina detaljer och många möjligheter. Addera JORDTISTEL Kuddfodral vars grå-gröna ton även den kommer från skörderester från sågpalmettopalmen. Den jordiga nyansen från naturen passar fint ihop med bomullens något grova struktur. PRAKTSPIREA Dekorationsbelysning skapar en mysig at