IKEA lanserar ny global skogsagenda för att främja ansvarsfullt skogsbruk och värna biologisk mångfald - Mål gällande trä från mer hållbara källor uppnått

IKEA har under många år använt sin storlek och räckvidd för att motverka utarmningen av skog och avskogning runt om i världen. Trycket på världens skogar fortsätter att öka och därför presenterar IKEA idag en ny skogsagenda för 2030. Detta i syfte att värna den biologiska mångfalden, bromsa klimatförändringarna och främja innovationer som gör det möjligt att använda trä på ett ännu smartare sätt.

IKEA har nu nått sitt mål för 2020 gällande trä från mer hållbara källor. Därmed är mer än 98 procent av det trä som används till våra produkter FSC-certifierat eller återvunnet.

IKEA har nu nått sitt mål för 2020 gällande trä från mer hållbara källor. Därmed är mer än 98 procent* av det trä som används till våra produkter FSC-certifierat eller återvunnet. Nu tar vi nästa stora steg.

Vår nya 2030 Forest Positive Agenda innebär att vi ska:

• Leda utvecklingen i att göra ansvarsfullt skogsbruk till norm över hela världen. Därmed tar vi ett ansvar som sträcker sig utanför det trä som används inom IKEA.

• Stärka den biologiska mångfalden, stötta rättigheterna för och behoven hos de människor som är beroende av skogen i hela leveranskedjan för trä, och agera för att minska klimatfotavtrycket även utanför vår egen verksamhet.

• Främja innovation för att hitta ännu smartare sätt att använda trä och binda kol i våra produkter så länge som möjligt. Detta genom att designa alla våra produkter för att återanvändas, renoveras, återtillverkas och slutligen återvinnas.

• Säkerställa att minst en tredjedel av våra träprodukter tillverkas av återvunnet trä.

• Säkerställa att användningen av andra kritiska råmaterial, som riskerar att bidra till avskogning (främst vissa jordbruksprodukter) och står för cirka 3 procent av den klimatpåverkan som våra råmaterial har, inte bidrar till avskogning eller omvandling av naturliga ekosystem. Allt trä som används i IKEAs produkter kommer från ansvarsfullt skötta skogar och bidrar därmed inte till avskogning.

• Fortsätta att enbart använda trä från mer hållbara källor som certifierats av trovärdiga, globala tredjepartssystem.

- IKEA vill vi göra ansvarsfullt skogsbruk till norm, stoppa avskogning, stärka den biologiska mångfalden och stötta människor som är beroende av skogen för sin försörjning. Ansvarsfullt skötta skogar spelar också en avgörande roll för att motverka klimatförändringarna. Genom att arbeta för stränga krav och samarbeta med olika organisationer över hela världen bidrar vi till att utveckla skogsbruket. Fortfarande ökar trycket på världens skogar och omgivande ekosystem. Därför är det dags att ta ett ännu mer holistiskt grepp för att skydda dessa viktiga resurser för kommande generationer, säger Jon Abrahamsson Ring, VD på Inter IKEA Group.

IKEA fortsätter också att stötta innovation och utveckla nya smarta sätt att använda trä, som att till exempel öka användningen av lättviktskonstruktioner.

- Trä är ett av de viktigaste materialen i våra produkter och en väsentlig del av vårt arv. Det är hållbart, förnybart, återvinningsbart och vackert. Som stor träanvändare har vi under många år medvetet arbetat för att använda vår storlek och räckvidd som en drivkraft för positiva förändringar inom skogssektorn, särskilt i regioner som står inför utmaningar. Trä är också ett viktigt material för framtiden och för att vi ska kunna nå våra ambitioner att bli cirkulära och klimatpositiva, säger Ulf Johansson, Wood Supply & Forestry Manager på Inter IKEA Group.

Förra året tillkännagav Inter IKEA Group en investering på 200 miljoner euro för att påskynda omvandlingen till att bli klimatpositiva. En betydande del av denna investering används till att minska mängden koldioxid i atmosfären genom återplantering av skog, återställande av skövlade skogar och bättre metoder för skogsbruk.

Läs mer här,

* Vi anser att ett mål är uppnått när vi totalt sett uppfyller mer än 98 procent. På grund av oväntad påverkan eller utveckling i form av nya leverantörer/affärspartners kan vi inte garantera att 100 procent uppfylls vid varje given tidpunkt.

Om IKEA franchisesystemet
IKEA bygger på ett franchisesystem med franchisetagare som ansvarar för en marknad där de säljer IKEA produkter. Inter IKEA Systems B.V. är ägare till IKEA Konceptet och global franchisegivare för IKEA, och ger även olika IKEA företag i uppdrag att utveckla produktsortiment, leverera produkter och ta fram kommunikationslösningar. Idag är det 12 olika företagsgrupper som driver försäljningskanaler under varumärket IKEA.

Om Ingka Group
Den största franchisetagaren är Ingka Group, som driver 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 32 marknader. Sverige är en av dessa marknader.

Om Inter IKEA Group
Inter IKEA Group omfattar Inter IKEA Systems B.V., IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG och IKEA Industry AB och deras tillhörande verksamheter. Inter IKEA Holding B.V. är ett holdingbolag för Inter IKEA Group.

Jon Abrahamsson Ring, VD på Inter IKEA Group.
Ulf Johansson, Wood Supply & Forestry Manager på Inter IKEA Group.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Duka upp för nya minnen med INBJUDEN12.2.2021 10:00:16 CETPressmeddelande

Våren och sommaren erbjuder många tillfällen värda att uppmärksammas. Med IKEA kollektionen INBJUDEN skapar du en romantisk stämning för ett oförglömligt tillfälle, oavsett om det handlar om en högtid eller att sätta guldkant på vardagen, och fira det stora även i det lilla. Varför inte fira att våren och sommaren snart är här? INBJUDEN kollektion består av porslin, bestick, glas och uppläggningsfat samt bordsdekorationer som dukar, servetter, vaser, ljushållare, kuddar, hängande pom-poms, girlanger och konstgjorda blommor. Allt för att skapa nya minnen - nu eller genom framtida festligheter. Säljstart: 12:e mars 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Kollektionen är på tillfälligt besök. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken I bildbanken finns även priser och produktinformation. Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 5 Februari 2021 LJUVARE kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021

Ingka-koncernen överträffar mål: Producerar mer förnybar el än vad som används i egna verksamheten29.1.2021 08:39:37 CETPressmeddelande

Under ett utmanande år, då livet hemma varit viktigare än någonsin, har Ingka-koncernen* fokuserat på att stötta samhället och partners längs hela sin värdekedja och nå de med störst behov. Trots utmaningarna fortsätter Ingka att leverera på sina hållbarhetsmål och samtidigt leverera ett starkt resultat – något som möjliggör fortsatta investeringar. Ingka-koncernens Annual Summary & Sustainability Report för verksamhetsåret 2020 visar även att Ingka för första gången producerat mer förnybar energi än vad koncernen förbrukat i egna verksamheten.

Hållbarhetsrapport för 2020: IKEA fortsätter att minska sitt totala klimatfotavtryck25.1.2021 12:04:18 CETPressmeddelande

Verksamhetsåret 2020* har varit utmanande på många sätt, med fokus på att minska effekterna av pandemin för kunder, medarbetare och samarbetspartners. Samtidigt har IKEA fortsatt att leverera på den långsiktiga hållbarhetsstrategin. Några av de största framstegen under året är att skogsmålet för 2020 uppnåddes, att fler än 9 500 produkter nu utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och att klimatfotavtrycket fortsatte att minska. Detta finns att läsa i IKEAs hållbarhetsrapport som tas fram av Inter IKEA Group och omfattar hela franchisesystemet och värdekedjan.