IKEA lanserar SAMMANKOPPLA i samarbete med modevarumärket Greyhound Original.

SAMMANKOPPLA inspireras av Bangkoks gatuliv och erbjuder flexibla lösningar för en urban livsstil. Här möts nya idéer och thailändska traditioner i basfunktioner med en twist.

I samarbete med Greyhound Original, ett thailändskt modevarumärke som också driver restauranger och caféer i hemstaden Bangkok, har IKEA tagit fram multifunktionella och prisvärda produkter för att möta behoven hos en växande urban befolkning.

– Greyhound Original har en lekfull inställning till design och adderar alltid en twist. Det har varit fantastiskt att få ta del av det inom IKEA, säger Michael Nikolic, Creative Leader, IKEA.

Kollektionen präglas av djärva uttryck och Greyhounds unika känsla för mode och grafisk form. Lägg sedan till flexibla basfunktioner för små boendeytor.

– SAMMANKOPPLA influeras av en stad där inget är rätt eller fel. Vem säger att en lampa inte kan se ut som en gammal plastflaska? Så länge den är vacker att titta på, säger Bhanu Inkawat, Executive Creative Director, Greyhound Original.

Bland produkterna finns flexibla bord och förvaringsmöbler på hjul, en stolsklädsel som liknar en sweatshirt (med fickor för fjärrkontroll och mobiltelefon), en trekantig kudde (perfekt att vila ryggen mot) och vävda mattor av återvunnen plast. Hundtandsmönstret på väskor och fodral i kollektionen har sina rötter i traditionell thailändsk vävning – men i SAMMANKOPPLA syns de på moderna material.

Om Greyhound Original: Berättelsen om Greyhound började på 1980-talet när fyra vänner med en passion för design öppnade en klädbutik tillsammans. Flera år senare säljer de sin design på fler platser i världen: Hong Kong, Shanghai och London. I hemstaden Bangkok finns också deras mat att köpa på deras restauranger och caféer.

Säljstart: Från 7:e augusti 2020.Säljs på IKEA.se och IKEA varuhusen i Sverige (ej Haparanda, Gävle, Sundsvall, Örebro och Linköping). På tillfälligt besök.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
Läs merPressmaterial (Pdf)

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
Augusti 2020 Augustinyheter Pressmeddelande Bildbank

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar Buy Back Friday och ett nytt verktyg för att värdera begagnade möbler13.10.2020 13:00:38 CESTPressmeddelande

Under årets Black Friday kommer IKEA Sverige, tillsammans med 27 andra marknader, köpa tillbaka begagnade IKEA-möbler och på så vis uppmuntra fler till ett mer hållbart liv hemma. Det är första gången i IKEAs 77-åriga historia som tusentals möbler samtidigt och världen över köps tillbaka för att erbjudas ett nytt hem. IKEA Sverige lanserar även ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler.