IKEA lanserar SAMMANKOPPLA i samarbete med modevarumärket Greyhound Original.

SAMMANKOPPLA inspireras av Bangkoks gatuliv och erbjuder flexibla lösningar för en urban livsstil. Här möts nya idéer och thailändska traditioner i basfunktioner med en twist.

I samarbete med Greyhound Original, ett thailändskt modevarumärke som också driver restauranger och caféer i hemstaden Bangkok, har IKEA tagit fram multifunktionella och prisvärda produkter för att möta behoven hos en växande urban befolkning.

– Greyhound Original har en lekfull inställning till design och adderar alltid en twist. Det har varit fantastiskt att få ta del av det inom IKEA, säger Michael Nikolic, Creative Leader, IKEA.

Kollektionen präglas av djärva uttryck och Greyhounds unika känsla för mode och grafisk form. Lägg sedan till flexibla basfunktioner för små boendeytor.

– SAMMANKOPPLA influeras av en stad där inget är rätt eller fel. Vem säger att en lampa inte kan se ut som en gammal plastflaska? Så länge den är vacker att titta på, säger Bhanu Inkawat, Executive Creative Director, Greyhound Original.

Bland produkterna finns flexibla bord och förvaringsmöbler på hjul, en stolsklädsel som liknar en sweatshirt (med fickor för fjärrkontroll och mobiltelefon), en trekantig kudde (perfekt att vila ryggen mot) och vävda mattor av återvunnen plast. Hundtandsmönstret på väskor och fodral i kollektionen har sina rötter i traditionell thailändsk vävning – men i SAMMANKOPPLA syns de på moderna material.

Om Greyhound Original: Berättelsen om Greyhound började på 1980-talet när fyra vänner med en passion för design öppnade en klädbutik tillsammans. Flera år senare säljer de sin design på fler platser i världen: Hong Kong, Shanghai och London. I hemstaden Bangkok finns också deras mat att köpa på deras restauranger och caféer.

Säljstart: Från 7:e augusti 2020.Säljs på IKEA.se och IKEA varuhusen i Sverige (ej Haparanda, Gävle, Sundsvall, Örebro och Linköping). På tillfälligt besök.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
Läs merPressmaterial (Pdf)

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
Augusti 2020 Augustinyheter Pressmeddelande Bildbank

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och